
Foto: Eivind Fossum
Du leste riktig – denne barske Corvetten fra 1971 har vært i Norge siden første stund. Med 7,4-liters V8 og manuell kasse var ikke dette akkurat hverdagskost på veiene, spesielt ikke etter at momsinnførselen presset bilprisene oppover i 1970. Her må vi grave litt dypere…
Selgeren Magne Fossum fra Hurdal har eid den gule grombilen siden midten av 90-tallet og har vondt for å kvitte seg med den. Men en gryende interesse for hot rods har gjort at prioritetene har endret seg. Nå er den spesielle bilen til salgs – en unik sjanse for amcar-interesserte med sans for spesielle historier.
Verken Magne eller andre Corvette-spesialister er helt skråsikre på omstendighetene rundt bilens ankomst til Norge i 1971; det eneste som er sikkert, er stedet, som var Sandefjord. Da er det veldig sannsynlig at eieren var sjømann, som mange andre på de traktene. Ryktene sier at eieren først prøvde å registrere bilen som en Ford Mustang, for å få en billigere engangsavgift. Men Biltilsynet i byen lot seg ikke lure…
En annen ting som Magne er usikker på, er om den ble levert med sidepipes originalt.
– Den hadde ikke sidepipes da jeg kjøpte den, men på et bilde fra 1978 kan du se at bilen har det. Jeg valgte derfor å sette på siderør igjen, sier han. I dag fremstår bilen som ganske original, selv om den opp gjennom årene til tider har vært alt annet enn det.
Corvetten var opprinnelig mørkegrønn og har hatt hele 9(!) forskjellige farger opp gjennom årene. I dag blir den prydet av den originale Chevrolet-fargen «Millennium Yellow», en lakk som først ble tilgjengelig på C5-varianten, men som ser like riktig ut på gamle C3.
Motormessig er den heller ikke helt original, men slett ikke langt unna heller. I 1971 ble den levert med 454-motor (7,4 liter), i dag er dette volumet bittelitt høyere. Den originale effekten på 365 hk kan også sies å være et konservativt anslag i denne sammenhengen. Det er nok rimelig å anta at det i alle fall finnes hundre flere under skallet. Med oppgradert manuell girkasse er nok bilen svært så artig å kjøre…
Siden bilen har vært i landet i mer enn 40 år og hatt mange eiere med høye krav til finish, er det nok ikke feil å påstå at dette er en av Corvettene det er brukt flest kroner på opp gjennom tidene. I dag fremstår den som en av de tøffeste eksemplarene i Norge etter min smak. Den norske historikken gjør bare bilen enda mer spesiell. Prisen? Magne ber om 259 000 kroner, noe jeg absolutt ikke synes er en ugrei pris for en såpass unik doning med heftig motor, flott finish, spennende historikk og det hele. Corvette-fans bør virkelig kjenne sin besøkelsestid her.