Dagens lykkepille: Ford 20M

Ford Taunus 20M_1

Foto: Ernst Bådstad

Fords store familiebil fra Tyskland var en oppnåelig drømmebil for Ola og Kari Nordmann. På slutten av sekstitallet var det stadig flere som tok seg råd til en 17M, noen gikk til og med for den sekssylindrede 20M. Nå kan du skaffe deg et pent eksemplar til en hyggelig pris..!

Ford Taunus 20M_3

Foto: Ernst Bådstad

Noe av det morsomste med å se på gamle biler som ligger til salgs på nettet, er å plukke fram de respektive årgangene av «Hvem, hva, hvor» og se hva disse kostet som ny. I dette tilfellet har jeg sirklet med inn på en Ford 20M XL med 2,3-liters V6 under panseret. Selgeren ber bare om 29 000 kroner, og jeg lurer på om ikke det faktisk er billigere enn da den var ny…

Hvem hva hvor 1969

Ikke en billig bil, nei. Legg merke til at «Hvem, hva, hvor» har blingset litt med effekten her. 20M med 2,3-liters motor hadde aldri 126 hk, verken SAE eller DIN. 106 hk skal være riktig her. Litt sent å korrigere nå, 45 år senere, men bedre sent enn aldri…? Foto: Stein Inge Stølen

…Og det stemmer: 37 500 kroner måtte du ut med for å sikre deg en slik grombil i 1969. Legg på en null så har du omtrent det vi snakker om i dagens verdi. Den var dyrere enn sitt britiske motstykke, sekssylindrede Ford Zephyr Six, med en startpris på 35 400 kroner. Peugeot 504 Berline, den franske storbilen som i 1969 ble kåret til Årets Bil i Europa, kostet derimot akkurat det samme som Ford 20M. Kort fortalt: Dette var en staselig doning.

Ford Taunus 20M_2

Foto: Ernst Bådstad

Mange lurer kanskje på hvorfor jeg ikke skriver Taunus 20M; det har seg slik at Ford faktisk droppet «Taunus»-biten i navnet på P7-utgaven da den kom i 1967 og kalte bare bilene for 17M, 20M og 26M etter hvilken motorisering de hadde. Dette er også litt forvirrende, siden 20M også var tilgjengelig med 2,3-liters motor, som bilen vi tar for oss i dag.

Ford Taunus 20M_5

Foto: Ernst Bådstad

Ford Taunus 20M_4

Foto: Ernst Bådstad

Eksemplaret på bildene ble tatt inn fra Sverige i våres av en ekte Taunus-entusiast. Han har dessverre sett seg nødt til å lette bilparken noe, siden han i dag har fire Taunuser på gårdsplassen. Bortsett fra noe sjarmerende smårust her og der, er dette et særdeles velholdt eksemplar som gjerne tar flere år på veien med godt humør. Og siden den faktisk koster mindre i dag enn den gjorde i 1969, kan den jo sies å være fordelaktig priset…

Ford 17M Reklame

Dette er en Ford 17M av den første P7-varianten, som ble erstattet etter bare noen måneder på markedet. Denne kjennes lett igjen takket være grillen og den lille knekken i dørlinjen over bakre hjulbue. Foto: Faksimile, norsk Ford-reklame, cirka 1968

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s