Den tredje generasjonen av etterkrigens Kadett ble den siste Opel-småbilen med bakhjulstrekk. I 1975 kom også Kadett City som et svar på Fords nye Fiesta. En liten, enkel og rimelig tredørs kombi med harmoniske linjer. En bil som ble populær også i Norge.
Kadett-familien hadde frem til dette bestått av todørs sedan, todørs coupé og tredørs Caravan (stasjonsvogn) siden lanseringen av Kadett A på begynnelsen av 60-tallet. Selv om City-utgaven ble sett som en parentes i forhold til de øvrige utgavene da den kom på C-modellen ti år senere, kan dette likevel kalles forgjengeren til de mer moderne småbilene som skulle komme.
Oppfølgeren Kadett D og konkurrentene Ford Escort og Volkswagen Golf tok med seg dette formatet og gjorde det umåtelig populært. Tredørs combi ble suksessoppskriften i dette segmentet, noe som den dag i dag er den mestselgende kategorien i Norge (nå er det riktignok vanligere med fem dører, men tredørsutgavene er fortsatt representert i denne gruppen).
Dagens lykkepille ble kjøpt ny på sørlandet i oktober 1977 og har gått hele livet på de traktene. Selger opplyser at dette er en 1-eiers bil som mer eller mindre har stått sammenhengende i garasje siden eieren gikk bort i 1988. Med bare 69 000 kilometer på klokka, fullstendig hel og original lakk og et velholdt interiør, er dette en bil som kan by på mange gode opplevelser også i fremtiden.

Foto: Oddbjørn Jarle Selås