Simca for nybegynnere: Del 1

Simca Vedette_4

Simca Vedette, en staselig familiebil med 2,4-liters sideventilert V8(!) som var tilgjengelig fra 1954 til 1961. Fra 1956 også som stasjonsvogn, såkalt Vedette Marly. Foto: Faksimile, Simca-brosjyre

Simcas historie er lang og komplisert, men likevel ganske interessant. I denne miniserien skal jeg prøve å forklare hvordan franske Simca ble til som et merke, hvordan det ble populært, og hvordan alt til slutt gikk rett vest. Det hele begynte, som mange gode ting, i Italia…

Fiat har alltid vært kjent for sin tendens til å lisensprodusere modellene sine på andre markeder. Seat i Spania, Polski-Fiat i Polen, Lada i Russland, Zastava i Yugoslavia og Premier i India er bare noen eksempler på dette. I mellomkrigsårene hadde de også en lisensprodusent i Frankrike.

Société industrielle de Méchanique et Carrosserie Automobile, SIMCA, ble stiftet av Henri-Théodore Pigozzi i november 1934. Hensikten var å produsere Fiat-modeller på lisens for det franske markedet. Ikke helt tilfeldig, siden firmaets grunnlegger, Pigozzi, ikke bare var født og oppvokst i Fiats hjemby Torino, men også hadde drevet forretninger med Giovanni Agnelli, selveste Mr. Fiat, allerede fra 1922.

Simca 8

Simca 8, i praksis en lisensprodusert Fiat 508 Balilla, ble solgt fra 1937 til 1951. Den fikk mye oppmerksomhet grunnet flere rekordforsøk, deriblant et utholdenhetsløp gjennom Paris. Totalt 20 000 kilometer ble kjørt gjennom gatene med snitthastighet på 54 km/t. Ren galskap..! Foto: Faksimile, Simca-brosjyre

Fiat 508 Balilla og 500 Topolino fikk sine franske tvillinger Simca 8 og Simca 5 og begge solgte svært godt. Pigozzi begynte etter hvert å tenke større og bredere – han ville bygge sine egne biler. En av de første eksemplene på Simcas gryende individualisme, var Simca 6. En bil basert på Simca 5 / Fiat 500 Topolino, men med mer franske, og kanskje til og med amerikanske trekk i linjeføringen.

Simca 6

Simca 6, de første konturene av fransk individualisme med italienske gener i bunn. Foto: Wikipedia

Først i 1951 var Simcas første egenproduserte modell klar; en luksuriøs familiebil kalt Aronde. Den hadde selvbærende ponton-karosseri, sterk drivlinje og uavhengig fjæring i forstillingen. På mange måter kan dette anses som den eneste virkelige Simcaen, siden modellene både før og etter hadde gener eller inspirasjon fra andre fabrikanter. Den var heller ikke uvanlig å se i Norge på 50- og 60-tallet, siden rundt 500 stykker ble solgt her til lands.

Simca Aronde_Reklame_1

Simca Aronde – en modell som på mange måter kan kalles Simcas eneste uavhengige modell. Foto: Faksimile, Simca-brosjyre

På samme tid fortsatte Pigozzi sin flørt med USA. Ford hadde på denne tiden fabrikk i Frankrike og produserte egne europeiske Forder herfra, deriblant modellen Vedette. Dette var spesielle biler med svulstig amerikansk design og sideventilert V8 under panseret – den eneste modellen i Frankrike med åtte sylindre. Interessant nok hadde den minste åtteren et utrolig lite volum på bare 2,2 liter. Det er bare 275 kubikkcentimeter per sylinder; mindre enn en Cola-boks..!

Ford Vedette_1

Ford produserte biler i Frankrike allerede i 1916, men på 50-tallet gikk salget dårlig, til tross for flotte biler som denne Vedette. Modellen var tilgjengelig med enten 2,2- eller 3,9-liters sideventilert V8. Foto: Pressebilde, Ford SAF

Salget av disse Fordene gikk trått og i 1954 kjøpte Pigozzi fabrikken. Timingen var svært god siden Ford var i ferd med å lansere en ny og oppgradert Vedette, en bil som havnet på markedet samme år under Simca-logo (den ble riktignok markedsført som Ford Vedette i noen land). Det var fortsatt en liten sideventilert V8 under panseret (nå på 2,4 liter), men designmessig hadde modellen tatt steget ut av 40-tallet og inn i rakettalderen på 50-tallet med halefinner og det hele.

Simca Vedette Brosjyre_1

En amerikansk bil med fransk gemytt. Det høres jo i grunn svært så forlokkende ut. Dette var jo i vinden i Frankrike på den tiden; luksusbilen Facel Vega med Chrysler-V8 under panseret ble introdusert samme år. Foto: Faksimile, Simca-brosjyre

En «økonomimodell» av Vedette ble etter hvert også tilbudt, denne med Aronde-motor under panseret i stedet for åtteren. Nå hadde virkelig Simca-fabrikken(e) fått momentum – Frankrike og Europa lå for Pigozzis føtter. Fantastiske fremtidsvisjoner virket plutselig ikke så fjerne – bare se på konseptbilen Simca Fulgur, den viser at merket var helt i spydspissen når det kom til nytenking på slutten av femtitallet. Men nå ville Henri Pigozzi inn på det voksende småbilmarkedet igjen. Hva var da mer naturlig enn å ta turen tilbake til vennene på Fiat-fabrikken i hjembyen Torino?

Fortsettelse følger!

En kommentar om “Simca for nybegynnere: Del 1

  1. Tilbaketråkk: Simca for nybegynnere: Del 3 | Husker du den bilen?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s