Dagens lykkepille: Fiat 850

Fiat 850_1

Foto: Kåre Heibø

Jeg trodde sjansen for å finne en urestaurert, original norsksolgt Fiat 850 for lengst var tapt. Men så dukket denne opp på nettet – en 1973-modell med under 50 000 kilometer på telleverket og ikke et fnugg av rust. Det er nesten så en får en tåre i øyekroken av slikt.

Fiat 850_5

Foto: Kåre Heibø

Mindre entusiastisk blir jeg ikke etter å ha snakket med selgeren. 850-en ble solgt ny rett før jul i 1973 og tilhørte en gammel lærerinne som eide bilen til hun var 93 år gammel. Etter hvert havnet den i et utstillingslokale på Gjøvik, hvor den ble stående i lengre tid før dagens eier overtok den. Tilstand? Bortimot plettfri.

Fiat 850_6

Foto: Kåre Heibø

For de som ikke er helt kjent med 850-modellen, kan jeg gi en lyninnføring: Det hele begynte med modellen 600, den første hekkmotoriserte Fiaten som ble lansert i 1955. Etter nesten ti år på veiene var det ikke bare på tide å oppdatere bestselgeren, men også å tilby et større alternativ. De mer konvensjonelle frontmotoriserte modellene 1100, 1300 og 1500 solgte også bra, men etter hvert som bilmarkedet ble mer nisjepreget, var det tydelig at det var plass til en modell mellom 600 og 1100.

Fiat 850 Reklame Norge_1

Foto: Faksimile, norsk Fiat-reklame 1964

Så hva kaller du en modell som skal ligge mellom 600 og 1100? Her må vi fram med kalkulatoren. Først tar du differansen mellom 600 og 1100, som er 500. Denne deler du på to. Da sitter du igjen med 250. Så slenger du disse 250 på 600, eventuelt trekker de fra 1100 (alt etter hva du ønsker). Resultatet blir navnet på modellen! Okei, så var det kanskje ikke nøyaktig sånn det gikk til da Fiat lanserte sin 850. Navnet henviser nok på tradisjonelt Fiat-vis til motorvolumet, som var 843 kubikkcentimeter. Men jeg synes den andre forklaringen er mer underholdende.

Fiat 850_3

Foto: Kåre Heibø

Nede på kontinentet ble den populær og solgte nesten like bra som forgjengeren. Da modellen ble faset ut i 1973, hadde hele 2,2 millioner eksemplarer forlatt samlebåndet. Av disse kom omtrent 7 500 til Norge, et land hvor mange fortsatt satte pris på fordelene ved hekkmotor og bakhjulstrekk på vinterføre. Dessverre var ikke stålkvaliteten helt på topp, noe som ga seg uttrykk i et relativt stort rustproblem. Derfor er det svært få gjenlevende eksemplarer på norske veier i dag. Originale, urestaurerte Fiat 850 som den du ser på bildet, er sjeldnere enn en Ferrari Enzo.

Fiat 850_2

Foto: Kåre Heibø

Fiat 850_4

Foto: Kåre Heibø

Heldigvis er det langt fra Enzo-priser på den lille gullskatten vi har tatt for oss i dag. Eieren ber bare om 37 000 kroner, noe jeg personlig mener er gibort-pris. Skamme seg den som pruter på slike summer! Her håper jeg bare at bilen havner i hendene på et menneske med bankende Fiat-hjerte som ser verdien i å vise denne bilen frem. Det er veldig synd hvis den blir stående og støve bort i en garasje. En gang var det 7 500 slike på veiene i Norge; det hadde jo vært kjekt om folket i alle fall fikk se en av disse på sommerstid fremover.

Fiat 850 Reklame Norge_2

Foto: Faksimile, norsk Fiat-reklame

2 thoughts on “Dagens lykkepille: Fiat 850

  1. Veldig flott bil, husker dem godt!
    Denne er en lisensbygd Seat 850, de ble levert til Norge etter at de italienske forsvant i 71 el 72. Seat’ene er lett kjennelige på luftutslippet bak sideruten.
    Den aktuelle bilen er ikke helt «urørt» den har eksosgrenrør fra 850 Special el 850 Coupe.

    Lik

  2. Var innom å tittet på denne da den stod på Hammjern bil på Gjøvik sommern 2012. Mener at den da hadde gått ca 37000km!. Litt usikker på motor her men mener det ble sagt 37hk – det samme som Fiat 850Super(tror det er den mest sjeldne 850), mot 34 i 850N. Droppet det hele, siden jeg helst er ute etter Special. De finnes på markedet men er desverre ofte ombygd fra N til special(47hk).

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s