Dagens lykkepille: Opel Commodore B

Commodore_7

Foto: Arne Johnny Tømmernes

Klar, ferdig, ring! Dette er en av de største perlene jeg har sett på nettet denne høsten. En 1977 Opel Commodore 2800 GS i tilsynelatende svært god stand til bare 30 000 kroner. Fri for heftelser og selger kan bistå med EU-godkjenning før salg. Det er nesten så jeg går i banken selv.

Commodore_4

Foto: Arne Johnny Tømmernes

Opel Commodore har ikke bare en av bilhistoriens kuleste navn, den har også motor til å matche det. Modellen er kort fortalt en sekssylindret versjon av Opel Rekord og dukket først opp i 1967. Dette var et svar på Fords Taunus 20M og 26M, som på 70-tallet ble erstattet med Granada V6. Den var tilgjengelig både som todørs og firedørs sedan, samt coupé.

opel-commodore-04

Opel Commodore A kom i 1967, parallelt med Rekord C. Foto: Pressebilde, Opel

Under panseret kunne du få en 2,2-liters eller 2,5-liters rekkesekser, sistnevnte også i en heftig GS-utgave med hele 130 hk. Dette var en rask bil på slutten av 60-tallet, men Opel tøyde strikken enda litt lenger: I 1970 kom den superspreke GS/E-utgaven med 150 hk. Jeg skal love deg at denne sto på mang en ungfoles ønskeliste…

Commodore Reklame

Opel Commodore B Coupé: Ikke dum med to dører heller. Foto: Faksimile, Opel-brosjyre

I 1972. samtidig som nye Rekord D, kom Commodore B. Denne ble tilgjengelig i samme varianter som forgjengeren: 2500 S, 2500 GS, 2800 GS og 2800 GS/E. Bilen på bildene er en 2800 GS, altså ikke toppmodellen, men ikke langt unna heller. Med 140 hk under panseret kan denne oppleves som hissig også i dag. 0-100 går unna på rundt ti sekunder blank, noe ikke mange biler på den tiden klarte.

Commodore_1

Foto: Arne Johnny Tømmernes

Commodore_9

Foto: Arne Johnny Tømmernes

Og nå kan den altså bli din, for skarve tredve tusenlapper. Som om ikke det var nok, opplyser eieren at alle bremser og fjærer nylig er byttet, eksosanlegget er renovert og frontruta er skiftet. Bilen er ikke EU-godkjent per i dag, men dette kan selgeren være behjelpelig med.

Commodore_8

Foto: Arne Johnny Tømmernes

Commodore_6

Foto: Arne Johnny Tømmernes

Og hvis ikke dette hørtes godt nok ut så følger det også hele 9 originale aluminiumsfelger med bilen. Da skal det være ganske mye galt med bilen før prislappen virker ugunstig på noen som helst måte. Her er det bare å komme seg på beina og hente hjem denne grønne herligheten og nyte sangen fra seks sylindre i mang en sommersesong fremover.

Commodore_3

Foto: Arne Johnny Tømmernes

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s