
Foto: Lars Gåsdalen
På slutten av 70-tallet solgte lille Polo til tider bedre enn Golf. Over 10 000 av disse tidlige utgavene rullet faktisk på norske veier. I dag er det bare en håndfull igjen. Heldigvis finnes det noen, som denne 1976-modellen, som bare har blitt kjørt 65 000 kilometer av en eier på 38 år…
Den lille tyskeren begynte livet som en Audi 50, et samarbeidsprosjekt mellom den tidligere NSU-produserende fabrikken i Neckarsulm og gigantfabrikken i Wolfsburg. Etter et halvt år var det åpenbart at Audi 50 ble godt mottatt og kunne betraktes som en suksess. Derfor satte Volkswagen sin egen logo på modellen og solgte den med en bredere motorpalett under navnet Polo. Dette gjorde Volkswagen-varianten noe rimeligere enn Audi 50, som etter hvert ble droppet for å unngå intern konkurranse.
Audi 50 er derfor en svært sjelden bil i dag. Det finnes likevel noen få eksemplarer i Norge, et par vet jeg er i svært god stand. Poloen er det langt flere av, selv om disse også er sjeldne å se i god stand. Og tilstanden du ser på bildene, er bortimot helt enestående.

Foto: Lars Gåsdalen
Bilen er svensksolgt og har gått hele sitt liv i nabolandet. En eldre dame har eid den, pleid den, matet den med riktig kost og overøst den med kjærlighet gjennom sine (hittil) 38 år. Dessverre overlevde bilen eieren, som nå ser seg om etter nye adoptivforeldre. Dette er slett ikke et krevende husdyr; en luftetur i ny og ne, samt tørt tak over hodet vil gi mange lykkelige år både for Poloen og eieren.

Foto: Lars Gåsdalen

Foto: Lars Gåsdalen
Det er en interessant familie, denne første Polo-generasjonen. Med gener hentet rett fra Auto Union / NSU-sammenslåingen, samme genialt enkle tankegang som gjorde Golf til en kjempesuksess, og tre forskjellige varianter av konseptet: Tvillingene Audi 50 og Volkswagen Polo, samt sedan-utgaven Derby. Sistnevnte ble bare solgt i drøye 1700 eksemplarer her i Norge og er en skikkelig kuriositet i dag.
Audi 50 (og dermed også VW Polo) ble designet av Bertone, i motsetning til Polo-storebroren Golf, som som kjent ble designet av Italdesign (Giugiaros designfirma).
LikerLiker