Samferdselsministeren svarer på veteranbilspørsmål

Ketil Solvik-Olsen_1024

Solvik-Olsen blir svært ivrig når praten dreier over på tunggrodde regler for entusiastkjøretøy. Foto: Stein Inge Stølen

Norge er et helt fantastisk land for veteranbileiere. Gratis omregistrering, lav årsavgift og fordelaktige importavgifter gjør livet enklere for entusiastene. Men vil det vare? Vi spurte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Under lanseringen av kanditatene til Årets Bil 2015, en kåring som utføres årlig som et samarbeid mellom Dagbladet, DinSide.no og Autofil, var samferdselsministeren til stede. Etter et interessant intervju som du kan lese mer om her, var han tilgjengelig for spørsmål fra publikum. Vi løftet hånden og luftet noen bekymringer på vegne av veteranbilfolket.

Uavhengig av hva du måtte mene om de forskjellige politiske partiene, er det vanskelig å ikke sette pris på Solvik-Olsen. Han er en av ytterst få samferdselsministere i historien som har et uttalt lidenskapelig forhold til bil. For hans del er det primært amerikanske doninger som får hjertet til å banke fortest, men han har varme følelser for alle entusiastkjøretøy. (Han har et utall modellbiler stående i hyllene på ministerkontoret, blant annet..!) Derfor har han gått i bresjen for å fjerne unødvendige regler og byråkratiske blindveier som ofte gjør hverdagen sur for eiere av spesielle kjøretøy.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En bil etter samferdseslministerens hjerte: Stor, bøllete og amerikansk. Foto: Stein Inge Stølen

Han nevner blant annet følgende eksempel:

– En veteranbileier jeg møtte nylig hadde modifisert bilen og installert firepunktssele hvor det tidligere ikke var seler i det hele tatt. Men disse fikk han ikke lov til å bruke på offentlig vei..! All logikk tilsier jo at sjåføren er tryggere med firepunktsselen godt festet enn ingen sikkerhetsseler overhodet, men i en byråkrats hode vil dette føre til mer «inspirert» kjøring.

Det er godt nytt at vi har en minister som tenker på slike ting, i tillegg til de mer trivielle sakene. Men for oss som eier kjøretøy eldre enn 30 år, er det andre ting som kanskje bekymrer oss mer.

Importpapirer_1

En av tingene Solvik-Olsen lover å fokusere på, er å gjøre det lettere å importere og eie entusiastkjøretøy. I dag er regelverket et veritabelt minefelt for den som ønsker å oppfylle bildrømmen. Foto: Stein Inge Stølen

Takket være dyktige interesseorganisasjoner som Amcar og Norsk Veteranvognklubb, kan vi i dag glede oss over en rekke fordeler som ingen andre bilister har. Fri omregistrering gjør kjøp og salg til en lek, i en tid der øvrige biler gjerne belastes mange tusen kroner for samme papirarbeid (dette skal riktignok reduseres i fremtiden). Årsavgift på linje med elbiler og mopeder (425 kroner i skrivende stund) skader heller ikke, det samme gjelder engangsavgiften ved import. Sistnevnte er i dag på 6 037 kroner og inkluderer vrakpanten på 2 400 kroner. (Hvis du vil vite mer om hvordan du importerer din egen veteranbil, kan du lese saken jeg skrev for Dagbladet her..!)

Bilimport_1

Biltilsynet fremstår som «skrekkens hus» for mange. Hvis samferdselsministeren får det som han ønsker, blir både typegodkjenning av uvanlige biler og ombygging mye enklere i fremtiden. Foto: Stein Inge Stølen

Det store spørsmålet er altså ikke hvorvidt veteranbileiere kan se frem til flere fordeler, for vi har strengt tatt veldig mange allerede. Spørsmålet er heller: Hvor lenge vil vi fortsette å ha disse fordelene?

Dette spørsmålet stiller jeg til Solvik-Olsen, som, på klassisk politiker-vis, ikke svarer verken ja eller nei. Men han er svært tydelig på at han vil legge til rette for at det å eie og bevare historiske kjøretøy på ingen måte skal bli vanskeligere i fremtiden. Han sier at det tvert imot skal bli enklere å importere, godkjenne og registrere «uvanlige» doninger.

Så hvis vi skal ta ham på ordet, skal det altså ikke skje noen som helst form for øking i avgiftene rundt veteranbiler i nærmere framtid. I tillegg har han tenkt å jobbe for å løsne på reglementet rundt eierskap og import. Dette lover med andre ord godt..!

For de som vil vite mer om Solvik-Olsens forhold til bil, anbefaler jeg å lese denne artikkelen på Teknisk Ukeblads hjemmesider.

En kommentar om “Samferdselsministeren svarer på veteranbilspørsmål

  1. Det er vel LMK (landsforeningen for motorhistoriske kjøretøy og Amcar som fikk gjennom alle fordelene ved veteranbiler, ikke NVK ..
    Regjeringen lovet tidligere i år at veiavgiften på veteranbiler skulle tas vekk, dette er tydeligvis glemt…

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s