Glem V8 – skikkelige biler har turbinmotor!

GM Firebird 4_2

GM Firebird IV: Et spennende konsept som dessverre aldri ble noe mer. Foto: Pressebilde, GM

Otto-motorer, wankelmotorer, boksermotorer, totaktsmotorer, elektriske motorer: Gjennom historien har vi sett mange forskjellige kreative fremdriftskilter. En av de som derimot ikke slo an, selv om det faktisk var verdens kuleste idé, var turbinmotoren.

Tekst: Espen Skogen

Stempelmotoren har stort sett vært førstevalget under panseret – men det betyr ikke at bilprodusentene ikke har eksperimentert med andre spennende saker. Det mest åpenbare eksempelet er selvfølgelig wankelmotoren, som tyskeren Felix Wankel skisset opp allerede i 1929. På femtitallet ble den første fungerende prototypen bygget, og siden har wankelmotoren funnet veien til biler fra både NSU, Citroën, Audi og ikke minst Mazda – som serieproduserte wankelbiler helt til 2012. Men, det er flere motortyper man en gang tenkte representerte selve fremtiden – men som viste seg å ikke være like revolusjonerende som man kanskje trodde. Denne gangen skal det handle om turbinmotoren!

Chrysler Turbine (1962-1964)

Chrysler Turbine

Foto: Chrysler

Turbinbilene fra Chrysler er kanskje de aller mest kjente – takket være at disse faktisk ble testet ut i markedet. Tidlig på 1960-tallet bygget Chrysler 55 turbindrevne biler, spesialdesignet av italienske Ghia og utstyrt med en gassturbin med 132 hestekrefter. Problemene var imidlertid mange – Chrysler slet blant annet med at fremdriften var heller laber med mindre du gav gass før du slapp bremsen, eksostemperaturen var såpass høy at det var fare for bilene som sto bak deg i lyskryss, og bensinforbruket var skyhøyt.

Etter fem prototyper og femti produserte biler som hadde vært lånt ut til testere, samlet Chrysler hele gjengen inn igjen og knuste 46 av turbinmotor-bilene. Av de resterende ni fikk fem av dem motoren ødelagt før de ble donert til museer, mens fire overlevde. Én av disse eies i dag av mannen med verdens kanskje absolutt mest eklektiske bilsamling – Jay Leno. Sjekk ut videoen over for en grundig gjennomgang og ikke minst testkjøring av bilen!

Fiat Turbina (1954)

Fiat Turbina_3

Foto: Fiat

Fiat var kjappere ute enn Chrysler – og satt sammen konseptbilen Turbina i 1954, noe som betyr at de var andremann til å lage en bil med turbinmotor – kun slått av Rover. Prosjektet ble satt i gang allerede i 1948, og kulminerte i en testkjøring på Fiats velkjente testbane på taket av hovedkvarteret i Torino i 1954.

Fiat Turbina_2

Foto: Fiat

Under panseret satt en gassturbin som leverte 300 hester, toppfarten var på hele 250 kilometer i timen – og i tredve år holdt Turbina faktisk rekorden for laveste luftmotstands-koeffisient med verdien 0,14. Men, som Chrysler skulle oppleve omtrent ti år senere, fikk Fiat aldri styr på problemer med varme og høyt forbruk, og dermed ble prosjektet droppet. Det éne eksemplaret som ble bygget bor i dag på bilmuseet i Torino.

Rovers turbinbiler (1947-1965)

Rover T3

Rover T3 fra 1956. En utrolig kul turbindrevet sportsbil. Foto: Rover

Jeg nevnte såvidt Rover i avsnittet om Fiat Turbina – og Rover var ikke bare aller først ute med turbinmotor under panseret, de var jaggu ganske utholdende også – og bygget faktisk minst fire ulike konsept- og testbiler med turbinmotor. De deltok til og med i Le Mans i både 1963 og 1965 med blant annet Graham Hill og Jackie Stewart bak rattet! Rover-prosjektet startet allerede før andre verdenskrig, da de begynte å sysle med utvikling av turbinmotorer til bruk i krigsmaskineri. Etter krigen satt de igjen med en hel del kunnskap om turbiner, og i 1945 var et testprosjekt i gang. Den første testmotoren var oppe allerede i 1947, med relativt enkle og sparsommelige deler: Historien skal ha det til at en brukt sykkelbrems ble montert for å hindre turbinen i å rotere når girkassen sto i fri!

Rover Jet1_1

Rovers første turbinmodell, JET-1. Foto: Rover

I 1948 var motoren klar, leverte 100 hester ved 55.000 omdreininger og ble montert i en Rover P4 som fikk navnet JET-1. I 1952 kom en oppdatert T2, mens den første modellen som var designet fra grunnen av for å huse en turbinmotor kom i 1956 og fikk navnet T3. Den hadde en hekkmontert turbinmotor, firehjulstrekk og stålramme med glassfiberkarosseri, og motoren leverte hele 110 hester ved 55.000 omdreininger – med et forbruk på sparsommelige 1,8 liter per mil… Fem år senere kom bilen som skulle konkurrere i Le Mans – BRM, med en oppdatert motor som nå leverte 160 hester og bare brukte 1,2 liter på mila… Det ble imidlertid den siste – og i dag kan et par av bilene sees på Heritage Motor Centre i engelske Warwickshire.

General Motors Firebird (1953-1964)

GM Firebird 1_3

Firebird 1: It it a bird? Is it a plane? Neida. Det er bare en turbindrevet personbil. Foto: GM

De fire Firebird-konseptene fra General Motors var aldri ment for noen produksjon – men tanken bak var like fullt å teste turbinmotorer for å se om dette kunne ha kommersiell interesse. Firebird I var en énseter som minner mer om et jagerfly uten vinger enn en bil, utstyrt med en 370-hesters gassturbin og med karosseri av glassfiber. Den illustrerer dessuten det alle produsentene som leflet med turbinmotorer kjapt oppdaget: Eksostemperaturen er et reellt problem dersom man skal kunne bruke en turbindrevet bil til hverdags – den er nemlig på hele 677 grader.

Dette er ingen sensasjonell eksostemperatur i seg selv – biler med stempelmotor oppnår også såpass høye temperaturer under kjøring, men det er i motoren og ikke ved eksosrøret, der temperaturen vanligvis ligger på maksimalt 200 grader ved hard kjøring og langt under 100 på tomgang…

GM Firebird 2_1

Firebird nummer to ble presentert i 1956, og denne gangen hadde GM gått litt hardere til verks: Glassfiberkarosseriet fra den første bilen var erstattet av titan, og motoren var ny – nå med 200 hester og med langt bedre kjøling som sørget for at motortemperaturen lå rundt 500 grader lavere og eksosen dermed også hadde en mer akseptabel temperatur. Dette var for øvrig visstnok den første bilen med skivebremser på alle fire hjul – og det var ganske sensasjonelt i 1956!

GM Firebird 2_2

Foto: Pressebilde, GM

Det tredje Firebird-konseptet ble vist i 1958, og denne gangen var det snakk om en toseter med joystick i stedet for ratt og et heftig antall finner og vinger, for å understreke at inspirasjonen helt klart kom fra jagerfly…Under panseret satt denne gangen en 225-hesters gassturbin, sammen med en liten tosylindret bensinmotor på ti hester som drev blant annet air condition og servostyring.

GM Firebird 1_2

Foto: Pressebilde, GM

Karosseriet var fortsatt av titan, og da bilen ble vist på Motorama-messen i 1959 var det nok ikke få plakater av Firebird 3 som ble hengt opp på amerikanske gutterom…

GM Firebird 1_1

Foto: Pressebilde, GM

Den fjerde og siste Firebird ble sluppet på verdensutstillingen i New York i 1964, og denne gangen var det et radikalt annerledes konsept: Bilen var fortsatt turbindrevet, men kom i flere utgaver.

GM Firebird 4_3

Foto: Pressebilde, GM

Den ene hadde bare tre hjul og i hekken var det montert to avtagbare handlekurver som kunne hektes av når man skulle på shopping. Forhjulet kunne dessuten rotere inntil 180 grader slik at bilen skulle kunne parkeres på selv de trangeste parkeringsplassene. Den andre var en deilig strømlinjeformet sportskupé.

Toyota GTV (1987)

Toyota GTV_1

Foto: Toyota

Toyota GTV var en konseptbil bygget på plattformen fra Carina, presentert på bilutstillingen i Tokyo i 1987. Effekten lå på omtrent 148 hester ved 65.000 omdreininger, og bilen ble egentlig drevet av to turbiner – den første komprimerte luften, mens den andre var koblet til drivakselen. Dette gjør det mulig å bruke to varmevekslere for ytterligere å redusere eksostemperaturen – noe tidligere turbinprototyper, som for eksempel Chrysler Turbine Car, hadde hatt store problemer med. Britiske Car Magazine fikk teste bilen i 1986 – og gav den stort sett greie skussmål, selv om forsinkelsen i effekten fra turbinen skal ha vært irriterende.

Dette har vært et problem med alle turbinbiler – og løsningen, ifølge Chrysler, kunne for eksempel være å gi gass før man slapp bremsen, slik at man bygget opp turtall i turbinen. Toyota GTV hadde for øvrig en såkalt CVT-girkasse (Continously Variable Transmission) – en type girkasse uten faste gir, men med variabel utveksling kanskje først og fremst kjent fra gamle DAF, da kalt Variomatic – men som senere har blitt populær i de fleste hybridbiler.

Kilder:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s