Dagens lykkepille: Opel Olympia

Opel Olympia_3

Foto: Tore Eidsaune

I en tid der folk tar ut ekstra lån på huset for å kjøpe seg en tidlig splittvindu-Boble, finnes det faktisk svært mange biler fra samme periode du kan skaffe deg for en brøkdel av prisen. Biler som er bedre å kjøre og er i langt flottere tilstand. Som for eksempel denne Opel Olympiaen.

Opel Olympia_2

Foto: Tore Eidsaune

Jeg kan fort framstå som en Boble-fiende når jeg ytrer slike påstander, men når sant skal sies har de tidligste Boblene nådd helt latterlige priser. De kan ikke lenger betraktes som bruksobjekter, men som samlegjenstander. Og det er litt synd, mener jeg. På den andre siden: Mens splitt-Boblene får all oppmerksomheten, dukker det til stadighet opp flotte perler fra samme tidsperiode til særdeles fornuftige, ja, kanskje til og med overraskende lave priser.

Opel Olympia_4

Foto: Tore Eidsaune

Olympiaen på bildene har vært i periskopet mitt lenge. Den har ligget til salgs i noen uker nå, uten at den har forsvunnet fra nettet. Og hvorfor i alle dager har den ikke det? Til den nette sum av 45 000 kroner kan du sikre deg en nyrestaurert, flott Olympia fra 1952 med norsk historikk. Den ble kjøpt ny i Telemark (med kjøpetillatelse, må vite! Dette var før frislippet…) og har rullet mesteparten av sitt liv i hjemfylket og litt lenger sør.

Opel Olympia_10

Can Can-dansende skøytedamer med ullundertøy var dyrt ekstrautstyr på 51-utgaven og ble dessverre fjernet påfølgende modellår. Foto: Pressebilde, Opel

Denne utgaven av Opel Olympia kom i 1950. Drivlinjen stammer fra forgjengeren, førkrigs-versjonen populært kalt OL38, uten at det gjør noe som helst. Motoren, en 1,5-liter på 46 hk, er mer enn sterk nok til å gi den motorvei-vennlig toppfart og greie ytelser ellers. Takket være et godt bunndrag trenger en ikke mer enn de tre trinnene girkassen tilbyr.

Opel Olympia_6

Foto: Tore Eidsaune

Opel Olympia_7

Foto: Tore Eidsaune

Å sammenligne denne modellen med Bobla fra samme tid, blir et hån mot Opel. Igjen, jeg har faktisk ingenting mot Bobla – det er en utrolig trivelig bil. Men rent objektivt var den jo ganske rudimentær på denne tiden, med usynkronisert girkasse og relativt lite futt i stussen.

Opel Olympia_9

Foto: Tore Eidsaune

Opel Olympia_1

Foto: Tore Eidsaune

Olympiaen var mer en konkurrent til Volvo PV 444, som hadde tilsvarende ytelser og luksus-nivå på denne tiden. Designmessig er det jo også mange paralleller, med gode, gammeldagse utenomliggende skjermer og tøffe manuelle retningsindikatorer. Kort fortalt: Liker du Opel? Har du plass i garasjen? Kjøp den! Ellers blir jeg nødt til å gjøre det.

Opel Olympia_13

«Kjære jenta mi, det er klart at lykke kan kjøpes for penger! 45 000 kroner rekker lenge.» Foto: Pressebilde, Opel

2 thoughts on “Dagens lykkepille: Opel Olympia

  1. Artig sak, denne Opelen min far hadde en slik først på 60 tallet. Vdr. priser på «nostalgibiler» Som alltid er det husmannsutgavene som tar av pga mengden av interessenter som har et nostalgisk forhold til disse. Da har man «tilbud og etterspørsel» osv. Samme forhold ser man også på mc arenaen. Temposyndromet slår om seg med hysteriske priser på noe som egentlig var en relativt enkel og primitiv sykkel. Så ender man opp med å betale «overpris» sammenlignet med andre sykler som var adskillig dyrere og høyere opp på stigen dengang de var nye. Det gode med dette er at de som tør å tenke utenom boksen, kan gjøre kupp på noe som i utgangspunktet var bedre og i dag er sjeldnere.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s