Dagens lykkepille: Volkswagen K70

K70_1

Foto: Multipartner AS, Moss

Dette er bilen som dannet grunnlaget for alle moderne Volkswagen-modeller. Og som de fleste gode Volkswagen-produkter, kom grunnlaget fra et helt annet merke… K70 begynte nemlig livet som en NSU, i kjølvannet av den hypermoderne wankel-motoriserte Ro80.

K70_3

Foto: Multipartner AS, Moss

Hvis en skal beskrive tilstanden hos Volkswagen på slutten av sekstitallet med et eneste ord, må det bli «panisk». De solgte fortsatt Bobler i bøtter og spann (en bil basert på et konsept stjelt fra tsjekkoslovakiske Tatra), men alle visste det var et eventyr som ikke ville fortsette inn i evigheten. Derfor ble det søkt med lys og lykte etter en dugandes erstatter. Både Type 3 og Type 4 var kommersielle flopper, Wolfsburg-giganten hadde kjørt seg inn i en skikkelig hekkmotor-blindgate. Men etter å ha kjøpt opp totaktsspesialistene Auto Union og etter hvert fått kloa i NSU, begynte nye dører å åpne seg…

K70_9

Et artig bilde som viser tre «stjålne» Volkswagen-produkter: Nærmest bildet en Volkswagen K70, egentlig en NSU, bak til høyre en Audi 100, egentlig en DKW / Auto Union, bakerst den velkjente Bobla – «fritt inspirert» av Hans Ledwinkas fantastiske Tatra-biler.

Felles for begge de nyervervede bilmerkene, var bruk av frontmotor og forhjulsdrift. Selv om Volkswagen så gjerne skulle ha laget hekkmotorbiler herfra til evigheten (det var jo tross alt det de gjorde best), måtte det en omstilling til. Nye sikkerhetsregler og forbrukeres krav til innvendig plassutnyttelse gjorde den gamle Boble-plattformen fullstendig avleggs.

K70_8

K70 – den siste NSU, den første forhjulsdrevne Volkswagen. Foto: Pressebilde, Volkswagen

Firmaet begynte å stake ut kursen: Audi skulle bli premium-merket, mens Volkswagen fortsatt var folkebilen. Derfor ble to separate (men likevel relativt like) modeller lansert på slutten av sekstitallet: Audi 100 og Volkswagen K70. Mens de første Audiene hadde Auto Union / DKW-gener – Audi 75 var i prinsippet en DKW F102 med ny logo – hadde Volkswagen gjort noe tilsvarende med NSUs siste prosjekt.

K70_11

Et sjeldent NSU-pressebilde, før det ble plassert VW-logo i grillen. Legg merke til fyren som tilsynelatende slår lens ute i åkeren. Foto: Faksimile, NSU-reklame

NSU fikk bare produsert en håndfull K70 til kommersiell bruk før Volkswagen trakk de tilbake og relanserte serien med Volkswagen-logo. Men vi lar oss ikke lure – K70 er slett ingen Volkswagen, akkurat som en Porsche 911 ikke blir en Hyundai bare fordi noen setter en koreansk lapp på bilen. Navnet avslører det meste: K70 bruke NSUs egen navnekode, noe som begynte med flaggskipet Ro80 et par år tidligere.

NSU Ro 80 Reklame_1

Fremtidsbilen NSU Ro80, som dessverre aldri fikk det helt til. Foto: Pressebilde, NSU

I utgangspunktet skulle Ro80 (Ro står for rotasjonsmotor / wankel) ha 80 hestekrefter, veie 800 kilo og koste rundt 8000 Deutschmark. Den endte opp med 115 hester, egenvekt på 1210 kilo og en helt avsindig prislapp – men navnet ble beholdt likevel. K70 fikk navnet sitt på samme måte, da den hadde 70 hesters stempelmotor (stempel på tysk er Kolben – derav K-en i K70). Det er svært mange Ro80-gener i K70, men det mest åpenbare fellestrekket er designet.

K70_12

Familielikheten er åpenbar. Foto: Audi

NSU rotet seg altfor langt bort i sitt ambisiøse og innovative wankelprosjekt, som resulterte i en av bilhistoriens klart mest spennende modeller. Resultatet ble enorme økonomiske problemer og etter hvert assimilering i Volkswagen-gruppen. MEn hvor hadde egentlig Volkswagen vært i dag hvis det ikke var for NSUs sjebnesvangre endelikt?

K70_4

Foto: Multipartner AS, Moss

Selv om den bare ble produsert i fem år før erstatteren Passat dukket opp, ble det solgt flere tusen eksemplarer her til lands. Dagens lykkepille er en av de få som har overlevd, en sjelden LS-utgave solgt ny i Norge i 1973 med 100-hesters motor (samme som i Audi 100?). Den har også nylig blitt totalrenovert av eieren Bjørn Woldsæter.

K70_7

Foto: Multipartner AS, Moss

Bilen ligger riktignok ute til salgs, men da jeg ringte for å ta en prat, måtte han innrømme at han sannsynligvis aldri ville greie å kvitte seg med den. Kjøperne er mange, men Bjørn har blitt for knyttet til den flotte K70-en til å klare å gi slipp. Så da må jeg nok skuffe de leserne som tenkte at de skulle hive seg rundt og sikre seg denne skatten. Men hvis det er en trøst, vil i alle fall bilen bli tatt godt vare på og brukt ofte og jevnlig. Og om ikke annet lærte du kanskje noe nytt om Volkswagens egentlige suksess-oppskrift…

K70_2

Foto: Multipartner AS, Moss

4 thoughts on “Dagens lykkepille: Volkswagen K70

  1. Tilbaketråkk: NSU Ro 80: Sin tids Tesla Model S | Husker du den bilen?

  2. Min far kjøpte i april 1973 en 1971-modell VW K70 grønn gått 28-29.000 km.
    Hadde den til nov. 1981.
    Hadde vært enorm nostalgi å ha en sånn igjen.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s