Dagens lykkepille: Renault 5

Renault 5_1

Foto: Dag Eilevmo

«Le Car» kalte franskmennene den – bilen med stor B. Da selgerens bestemor kjøpte denne perlen ny på nordvestlandet i 1976, var hun fast bestemt på å ta vare på tassen for ettertiden. Nå kan et hvert entusiasthjerte skjenke en takk – tenk om alle biler fra 70-tallet var i så fin stand!

Renault 5_4

Foto: Dag Eilevmo

Uttrykket «bevaringsverdig» har forskjellig mening etter hvem du spør. Hvis du spør meg, for eksempel, vil jeg si at alle biler eldre enn ti år med snill kilometerstand og pent beholdt ytre, er bevaringsverdige. Da er de over kneika, liksom – de er ute av konsumentenes klamme grep og kan nå benyttes av entusiastene.

Renault 5 Reklame_4

Foto: Pressebilde, Renault

Og entusiaster finnes det. Ikke bare når det kommer til sportsbiler, heller. Det er gøy med ting som går fort, men det er jaggu moro med det som er treigt også..! En Renault 5 er for eksempel ingen utpreget rakett som stanger i stussen på treigere biler i venstrefila. Likevel fortjener den like mye oppmerksomhet, kanskje til og med mer enn sine hissigere artsfrender. For Renault 5 er mer enn en bil; det er en idé.

Renault 5 Reklame_2

Foto: Pressebilde, Renault

De beste ideene blir sjelden klekket av tallknusere i et møterom. De begynner i hodet på en ildsjel med en helhetlig tanke, et mål, en agenda. Det var tilfelle da designeren Michel Boué ved Renault fortsatte å jobbe på fritiden, etter at alle de andre hadde dratt hjem. Han tegnet en ny småbil – en modell som kunne tilby litt bedre plass, litt bedre kjøreegenskaper og litt bedre komfort enn den rudimentære innstegsmodellen R4. Han pakket denne løsningen inn i et ikonisk skall som Renault-ledelsen umiddelbart ga klarsignal til å utvikle da de fikk se planene. Dessverre gikk Boué bort grunnet kreft bare måneder før bilen ble vist for offentligheten.

Renault 5 Reklame_3

Foto: Pressebilde, Renault

Likevel, arven hans levde videre i flere tiår: Renault 5 ble faktisk produsert helt til 1996, i hele 5,5 millioner eksemplarer. Det er en av de få Renault-modellene som har blitt markedsført i USA, da under det rimelig enkle navnet «Le Car». Der ble den en kultbil og ble faktisk brukt som politibil i en småby i Washington. Det kan muligens ha vært litt vrient å bli tatt seriøst, med blålys som nesten var større enn bilen…

Renault 5_5

Foto: Dag Eilevmo

Dagens lykkepille er en bil som virkelig lever opp til reportasjeseriens navn. Jeg begynner i alle fall å smile fra øre til øre når jeg ser den. Og enda mer smiler jeg når jeg hører historien bak: En dame på nordvestlandet kjøpte denne ny i 1976. Hun eier den fortsatt i dag. Hver bidige natt har bilen stått tørt i garasjen sin, med understellet dekket av rustbeskyttelse bare for sikkerhets skyld.

Renault 5_6

Foto: Dag Eilevmo

Etter at damen, som nå var blitt en bestemor, sluttet å kjøre bil i 1996, begynte familien å benytte seg av den på godværsdager. Renaulten var et familiemedlem. Men nå er dessverre tiden kommet for å gi slipp på tassen og la den utforske verden på egen hånd. Det kommer kanskje ikke som en overraskelse at familien ønsker at bilen kommer til en ekte entusiast som vil ta vare på den og la den få mange gode år på veien. Noe mindre fortjener ikke «Le Car»..!

Renault 5_3

Foto: Dag Eilevmo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s