Dagens lykkepille: Austin 1300

Morris 1300_1

Foto: Tim Patrick Kristiansen

Sir Alexander Arnold Constantine Issigonis er et navn anglofile bilentusiaster bør kjenne godt. Han var mannen bak en av bilhistoriens mest ikoniske modeller; Mini. Et annet resultat av Alec Issigonis’ innovasjon var BMC ADO16 – bedre kjent som Austin / Morris 1100 og 1300.

Morris 1300_10

Foto: Faksimile, Morris-reklame

Tankegangen rundt Mini-konseptet var helt revolusjonerende: Issigonis bestemte seg for å snu alt på hodet og bygge en bil ut fra en sentral idé, et ideal, for så å tilpasse komponentene deretter. En skarp kontrast til datidens britiske byggetradisjon, hvor en vanligvis så på hva en hadde tilgjengelig av deler på lageret, og konstruerte en modell ut fra disse. Ble resultatet bra, var det stort sett bare flaks…

Morris 1300_9

Se, så lykkelige de er! Dette var på den tiden da det ble ansett som legitimt å inhalere lystgass før fotografering. Foto: Pressebilde, BMC

I god BMC-tradisjon holdt det ikke å gi modellen ett enkelt navn. Basisen, BMC ADO16, ble brukt til følgende modeller (trekk pusten dypt): Austin 1100 og 1300, Austin America, Austin Glider, Austin Victoria, Innocenti IM3, MG 1100 og 1300, Morris 1100 og 1300, Riley 1300, Riley Kestrel, Vanden Plas Princess 1100, 1275 og 1300, samt Wolseley 1100, 1275 og 1300. Forskjellene var stort sett ubetydelige kosmetiske variasjoner i fronten (grill, lykter og panser).

Morris 1300_11

«Same s***, different wrapping» i praksis: Fire lokale varianter av nøyaktig samme bil. Foto: Faksimile, BMC-reklamer

Hvordan hadde den britiske bilindustrien sett ut hvis de bare hadde gitt hver modell ett enkelt navn? Jeg tror kundene hadde blitt mye mindre forvirret og merkevarene langt mer rendyrket. Men som vi alle vet var det ikke navnekaoset som primært brakte den britiske bilindustrien i senk; det var det fagforeningene som gjorde, med sine utallige streiker utover 70-tallet.

Morris 1300_4

Foto: Tim Patrick Kristiansen

Uansett, dagens lykkepille bærer navnet Austin 1300 og er logisk nok utstyrt med 1,3-liters motor. Den ble kjøpt ny i Mo i Rana i 1970 og har bare rullet 87 000 kilometer siden den gang – hele tiden i området rundt hjembygda. Den står fortsatt i Mo i Rana hvor nåværende eier også bor. Han kan opplyse om at bilen er utrolig velholdt og tilnærmet rustfri. Den trenger en strekk på interiørfronten, men er ellers i god bruksstand.

Morris 1300_5

Foto: Tim Patrick Kristiansen

En liten kuriositet: Da han overtok bilen, sto den fortsatt på sitt første dekksett..! Nå har den fått fersk gummi på alle fire hjul, noe som sikrer en trygg tur til sitt nye hjem. For bare 17 500 kroner kan denne britiske perlen bli din. Selger opplyser at bilen må gå til fordel for en Land Rover serie 1 fra 1952. En gang anglofil, alltid anglofil..!

Morris 1300_7

Foto: Tim Patrick Kristiansen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s