Denne gangen har vi ikke bare en, men to herlige biler på lur. Begge bærer navnet Ford Escort RS 2000, den ene en MK1, den andre en MK2. Felles for begge er en rapp toliters Pinto-motor, særdeles friske kjøreegenskaper og et herlig bøllete image.
Historien om Fords RS-modeller begynte i rallyløypene. Etter suksess-samarbeidet med Lotus som resulterte i spreke utgaver av Cortina MK1 og MK2, hadde Ford fått blod på tann. Den første rally-Escorten var også et samarbeid med Lotus, kalt Escort Twin Cam. Denne hadde samme motor som rally-forgjengeren Lotus Cortina MK1 og MK2, en sprek 1,6-liter med doble overliggende kamaksler.
Men Ford hadde samtidig et godt forhold til Mike Costin og Keith Duckworth, duoen bak det magiske navnet Cosworth. Da Lotus-motoren ble faset ut, var det en 1,6-liter fra dette firmaet som ga krefter til den nye RS 1600-modellen.
Det skulle vise seg at selv om motoren fungerte optimalt i løpssammenheng, kunne den være noe lunefull til gatebruk. Derfor ble det bestemt at enda en litt mer brukervennlig RS-modell også skulle tilbys. Denne fikk en toliters Pinto-motor og ble kalt RS 2000. Med 100 hk var denne rask nok til å sende bilen til hundre på 9,4 sekunder – lynraskt på begynnelsen av 70-tallet.
Den røde MK1-en på bildene begynte riktignok livet som en 1300 Sport. Den har blitt totalt gjenoppbygd og godkjent som en RS 2000, og historikken rundt prosjektet er svært interessant: Delene er hentet fra en original MK1 RS 2000 eid av en tysker som kjørte av veien i Mosjøen-området på midten av 70-tallet.
Vraket ble kjøpt av sønnen til en lokal Ford-forhandler, som puttet de gromme delene i sin 1300 GT. Denne ble etter hvert også kjørt på skroten, men de magiske, viktige RS-komponentene ble reddet og brukt til å bygge opp denne praktbilen.
Som bildene viser er dette en strøken bil som bare venter på å bli kosekjørt av en leken sjåfør på svingete småveier. For den som heller trakter mot MK2-modellen, er det bare å lese videre…
Da Escort ble oppdatert i 1974, nådde også rallybilens prestasjoner helt nye høyder. De løpsriggede variantene hadde en toliters Cosworth BDG-motor på over 250 hk, noe som gjorde Escort MK2 til en fryktet utfordrer på rallyetappene.
Gateutgaven beholdt derimot Pinto-motoren, men nå med noe høyere effekt. Maskinen leverte 110 hk og sendte den lille bilen fra 0-100 på 8,9 sekunder. Noen få RS 2000-eksemplarer ble også solgt nye her i Norge, blant annet den hvite på bildene.
Dette er en totalrenovert original Escort RS 2000, kjøpt ny i mars 1977. Ikke en krone er spart for å få denne tilbake i bortimot nybilstand. Begrepet «tidsmaskin» er vel i grunn betimelig her…
Om du foretrekker MK1 med sin enkle og brutale sjarm, eller MK2 med den distinkte og unike polyuretan-fronten med doble lykter, er opp til deg. Jeg er bare glad for at noen tar vare på sånne herlige rabagaster.
For en komplett oversikt over de forskjellige Escort RS-modellene, anbefaler vi å ta en kikk på sidene til RS Owners Club UK.
Tusen takk til Erik Fossum og Roger Svendsen for lån av bilder.
Mk II RS utgaven med BDG-motor var vel i utgangspunktet 1800 Ccm? Derav navnet RS1800?
LikerLiker
RS 1800 hadde vel BDE hvis jeg ikke tar helt feil, mens RS 2000 hadde BDG.
LikerLiker
Men 1800 var det uansett, ikke 2 liter.
LikerLiker