Dagens lykkepille: Ford Escort RS 2000

RS2000_2

Foto: Erik Fossum

Denne gangen har vi ikke bare en, men to herlige biler på lur. Begge bærer navnet Ford Escort RS 2000, den ene en MK1, den andre en MK2. Felles for begge er en rapp toliters Pinto-motor, særdeles friske kjøreegenskaper og et herlig bøllete image.

RS200 MK1_7

Foto: Wikipedia

Historien om Fords RS-modeller begynte i rallyløypene. Etter suksess-samarbeidet med Lotus som resulterte i spreke utgaver av Cortina MK1 og MK2, hadde Ford fått blod på tann. Den første rally-Escorten var også et samarbeid med Lotus, kalt Escort Twin Cam. Denne hadde samme motor som rally-forgjengeren Lotus Cortina MK1 og MK2, en sprek 1,6-liter med doble overliggende kamaksler.

RS200 MK1_1

Foto: Roger Svendsen

Men Ford hadde samtidig et godt forhold til Mike Costin og Keith Duckworth, duoen bak det magiske navnet Cosworth. Da Lotus-motoren ble faset ut, var det en 1,6-liter fra dette firmaet som ga krefter til den nye RS 1600-modellen.

RS200 MK1_6

Foto: Roger Svendsen

Det skulle vise seg at selv om motoren fungerte optimalt i løpssammenheng, kunne den være noe lunefull til gatebruk. Derfor ble det bestemt at enda en litt mer brukervennlig RS-modell også skulle tilbys. Denne fikk en toliters Pinto-motor og ble kalt RS 2000. Med 100 hk var denne rask nok til å sende bilen til hundre på 9,4 sekunder – lynraskt på begynnelsen av 70-tallet.

RS200 MK1_3

Foto: Roger Svendsen

 Den røde MK1-en på bildene begynte riktignok livet som en 1300 Sport. Den har blitt totalt gjenoppbygd og godkjent som en RS 2000, og historikken rundt prosjektet er svært interessant: Delene er hentet fra en original MK1 RS 2000 eid av en tysker som kjørte av veien i Mosjøen-området på midten av 70-tallet.

Vraket ble kjøpt av sønnen til en lokal Ford-forhandler, som puttet de gromme delene i sin 1300 GT. Denne ble etter hvert også kjørt på skroten, men de magiske, viktige RS-komponentene ble reddet og brukt til å bygge opp denne praktbilen.

RS200 MK1_5

Foto: Roger Svendsen

Som bildene viser er dette en strøken bil som bare venter på å bli kosekjørt av en leken sjåfør på svingete småveier. For den som heller trakter mot MK2-modellen, er det bare å lese videre…

RS2000_11

Foto: Ford Motorsport UK

Da Escort ble oppdatert i 1974, nådde også rallybilens prestasjoner helt nye høyder. De løpsriggede variantene hadde en toliters Cosworth BDG-motor på over 250 hk, noe som gjorde Escort MK2 til en fryktet utfordrer på rallyetappene.

RS2000_10

Foto: Pressebilde, Ford

Gateutgaven beholdt derimot Pinto-motoren, men nå med noe høyere effekt. Maskinen leverte 110 hk og sendte den lille bilen fra 0-100 på 8,9 sekunder. Noen få RS 2000-eksemplarer ble også solgt nye her i Norge, blant annet den hvite på bildene.

RS2000_1

Foto: Erik Fossum

Dette er en totalrenovert original Escort RS 2000, kjøpt ny i mars 1977. Ikke en krone er spart for å få denne tilbake i bortimot nybilstand. Begrepet «tidsmaskin» er vel i grunn betimelig her…

RS2000_4

Foto: Erik Fossum

RS2000_5

Foto: Erik Fossum

Om du foretrekker MK1 med sin enkle og brutale sjarm, eller MK2 med den distinkte og unike polyuretan-fronten med doble lykter, er opp til deg. Jeg er bare glad for at noen tar vare på sånne herlige rabagaster.

RS2000_9

Foto: Pressebilde, Ford

For en komplett oversikt over de forskjellige Escort RS-modellene, anbefaler vi å ta en kikk på sidene til RS Owners Club UK.

Tusen takk til Erik Fossum og Roger Svendsen for lån av bilder.

3 kommentarer om “Dagens lykkepille: Ford Escort RS 2000

  1. Mk II RS utgaven med BDG-motor var vel i utgangspunktet 1800 Ccm? Derav navnet RS1800?

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s