Dagens lykkepille: Skoda 1202

Skoda_2

Foto: Svein Vidar Bjørnbakk

Stasjonsvogner har vært populært her i Norge lengre enn mange tror. Mange år før Volvos herregårdsvogn ble tilgjengelig her til lands regjerte østblokkmerkene på dette markedet. Mange av favorittmodellene kom fra fabrikken i Mladá Boleslav, hvor tsjekkoslovakerne produserte sin Skoda.

Skoda 1102 Reklame_1

Denne stasjonsvognen var tilgjengelig allerede på 40-tallet. Foto: Faksimile, Skoda-reklame

Allerede i 1946 dukket modellen Skoda 1101 opp, en familiebil med moderne toppventilert motor bygget på en gammeldags treramme. Den var tilgjengelig som stasjonsvogn både i 1101- og i den senere 1102-utgaven frem til oppfølgeren 1200 kom i 1952. Og nå begynte virkelig Skoda å finne formen.

Skoda 1200 Reklame_1

Foto: Faksimile, Skoda-reklame

1200 hadde moderne ponton-karosseri med innebygde lykter, relativt sterk 1,2-liters motor på 36 hk og uavhengig fjæring på alle fire hjul. Og, som forgjengeren var også 1200 tilgjengelig i stasjonsvogn-utgave gjennom sine fire år i tjeneste. Men nå var det virkelig blitt fart i sakene. Så hvorfor ikke lage en facelift?

Skoda 1201 Reklame_2

Foto: Faksimile, Skoda-reklame

Denne kom i 1954 i form av 1201. Store nyheter var det ikke snakk om, men noe større motorvolum og blinklys i stedet for mekaniske retningsindikatorer sto på menyen. En mindre modell kalt 440 Spartak, som senere skulle bli Octavia, ble også tilgjengelig. Om den kom som stasjonsvogn? Så klart!

Skoda 1201 Reklame_1

Foto: Faksimile, Skoda-reklame

Etter frislippet dempet Skoda-salget seg litt her til lands grunnet økende tilgjengelighet av vestlige konkurrenter, men både Octavia og 1201 var populære biler også ved inngangen av 60-årene. Og i 1961 kom modellen jeg har plukket ut som dagens lykkepille; 1202. Nå var Skoda blitt så glad i stasjonsvogn-formatet at de droppet å lage en sedan overhodet..! Hvis du ville ha det, fikk du saktens klare deg med en Octavia.

Skoda 1202 Reklame_1

Foto: Faksimile, Skoda-reklame

Skoda_3

Foto: Svein Vidar Bjørnbakk

Skoda_4

Foto: Svein Vidar Bjørnbakk

Bilen på bildene ble kjøpt ny i Møre og Romsdal en varm sommerdag i 1964. Siden har den levd et svært rolig og beskyttet liv, noe bildene kan si mye om. Original lakk, originalt interiør, kanskje til og med original gummi på hjulene..! Dette er et ekte garasjefunn som med (tilsynelatende) lett innsats kan bli en helt fantastisk bruksveteran; et tidsvitne som sier at østblokkbiler absolutt kunne være av det staselige slaget før i tiden.

Skoda_1

Foto: Svein Vidar Bjørnbakk

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s