Undervurdert åttitallshelt: Porsche 944

Foto: Stein Inge Stølen

Det er mange Porsche-entusiaster som mener at det bare finnes en ekte Stuttgart-mobil; 911. Hvis valget bare sto mellom den og kommersielle nødvendigheter som Cayenne og Panamera, ville jeg sagt meg enig. Men Porsche har heldigvis en rik og spennende modellhistorie.

Foto: Stein Inge Stølen

Lenge før de i det hele tatt vurderte å lage biler med fire dører (og ikke minst putte dieselmotor under panseret!) handlet det bare om en eneste ting hos Porsche; sportslighet. De skulle lage de beste kjøremaskinene, punktum. Det hele begynte som kjent med 356 og 911, før mindre kostbare modeller som 912 og 914 kom på banen.

Foto: Stein Inge Stølen

Det skulle vise seg at budsjett-sportsbiler slett ikke var så dumt. 912 var i prinsippet en 911 på lavbudsjett, med firesylindret boxermotor i stedet for den sekssylindrede i storebroren. Modellen solgte godt og viste at det absolutt var et marked for denne typen biler. I 1969 kom erstatteren, en bil som tok de fleste på senga: Et midtmotorisert samarbeidsprosjekt mellom Volkswagen og Porsche, kalt 914.

Porsche+914

Porsche 914/6 ble ingen kommersiell suksess med bare 3 351 solgte eksemplarer. Foto: Pressebilde, Porsche

Denne var den første i en rekke av forskjellige midtmotoriserte morobiler fra flere produsenter: Fiat X1/9, Toyota MR2 og Pontiac Fiero fulgte samme oppskrift – men VW / Porsche var først ute. Planen var i utgangspunktet å selge utgaven med fire sylindre under Volkswagen-merkenavnet og utgaven med seks sylindre under Porsche-navnet (bortsett fra i USA, hvor alle modellene hadde Porsche-logo). Men salget av 914/6 gikk dårlig og Porsche ble tvunget til å gå ned på sylinderantallet fra 1972 og utover.

Så hva er det historien forteller oss her? Jo, at Porsche hadde lengre og bredere erfaring med firesylindrede motorer enn seksere på denne tiden. Derfor er det ikke så rart at de valgte å fortsette i dette sporet utover 70-tallet. I 1976 kom 914s etterfølger, den lille 2+2-sportsbilen 924, med en vannkjølt rekkefirer fra Volkswagen under panseret. Denne skulle også selges med Volkswagen-logo, men moderselskapet ombestemte seg i siste liten og gikk heller for den forhjulsdrevne Scirocco.

Porsche 924

Lille 924 begynte livet som en Volkswagen og endte opp som en Porsche. Foto: Faksimile fra brosjyre

924 fikk skryt for kjøre-egenskapene, men samtidig kritikk for manglende ytelser. Volkswagen-motoren ga rett og slett ikke nok krefter, og da Porsche svarte med å introdusere en turbomodell, ble den til gjengjeld altfor dyr. Etter bare et par år med turbokrefter, ble det lagt helt nye planer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foto: Stein Inge Stølen

Løsningen ble 944, en bil bygget på samme plattform som 924, men med egenutviklet firesylindret Porsche-motor på 2,5 liter. Dette var i prinsippet halvparten av flaggskipet 928s 5-liters V8, med rundt 160 hk til rådighet. Denne modellen ble i motsetning til forgjengeren 924 en fulltreffer; her fikk du de riktige ytelsene til den riktige prisen. 0-100 gikk unna på under ni sekunder og toppfarten var nærmere 220 (selv om fabrikken på typisk Porsche-vis bare oppga 210 km/t).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foto: Stein Inge Stølen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foto: Stein Inge Stølen

I dag er dette en av de mest kjøreglade klassikerne på markedet, med pene eksemplarer tilgjengelig til mellom 50 000 og 100 000 kroner. Deler og service koster riktignok litt mer enn til lillebror 924 (som har mange rimelige Volkswagen-komponenter), men samtidig er dette en bil som garantert vil holde seg godt i pris takket være et aktivt entusiastmiljø.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foto: Stein Inge Stølen

Hvis du ønsker å stimulere følelsene ytterligere, kan vi anbefale deg å se videoen under. Hva er mer pirrende enn å se en lekker rød 944 terrorisere kontinentale kystbyer, akkompagnert av stemmen til en nasal tysker og tidsriktige 80-tallsrytmer?

One thought on “Undervurdert åttitallshelt: Porsche 944

  1. Tilbaketråkk: De tøffeste på åttitallet | Husker du den bilen?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s