Ford Nucleon: Fremtiden er atomkraft!

Ford Nucleon_2

Prøving og feiling rundt alternative drivstoff er ikke et nytt fenomen. Hydrogen og hybrid er nåtidens hypes – men på femtitallet satte mange pengene på atomkraft. Resultatet ble en rekke spennende konsepter, blant annet Ford Nucleon. Rart at det ikke slo an..!

Tekst: Espen Skogen

Elbiler var utbredt allerede i bilens barndom og det er ikke lenge siden Baker Electric fra tidlig 1900-tall ble passert av Nissan Leaf som tidenes mestproduserte elbil. Men hadde de politiske kreftene styrt ting i en litt annen retning på femtitallet, kunne det like gjerne vært atomkraft som drev Norges-favoritten Tesla Model S i dag. Mange produsenter ønsket i alle fall å styre utviklingen i denne retningen, deriblant giganten Ford. De presenterte konseptet Nucleon i 1958, en bil som har inspirert mang en designer siden – og ikke bare innen bilindustrien.

Ford Nucleon_4

Nå skal det for så vidt legges til at Ford Nucleon aldri ble produsert i fullskala. Bilen du ser på bildet er en skalamodell som ble bygget etter en designskisse på hvordan atomdrevne biler kunne sett ut dersom man skulle bygget en. Bak på “lasteplanet” ligger en liten urandrevet fisjonsreaktor – dette er jo ikke farlige greier i det hele tatt, eller; man trodde i hvert fall ikke det midt på femtitallet. Reaktoren var basert på omtrent den samme teknologien som atomdrevne u-båter, men noe forminsket.

Ford Nucleon

Kort sagt handlet det om et lukket oppsett der reaktoren drev en dampgenerator, som sørget for å gjøre vann til damp under trykk – som igjen drev et par turbiner. Disse drev både bilen fremover samt genererte strøm, og dampen ble så kjølt ned til vann igjen så det kunne brukes på nytt. Dermed kunne det helt lukkede systemet drive bilen så lenge det var nok radioaktivt materiale i reaktoren. Når det tok slutt, etter omtrent 8000 kilometer, kjørte du innom en bensinstasjon og byttet ut den brukte reaktoren med en ny. Easy-peasy!

Ford Nucleon_3

De kom imidlertid frem til at Ford Nucleon-prosjektet nok kunne koste mer enn det smakte, tydeligvis – i og med at det ble med noen skalamodeller av Nucleon. Den representerer imidlertid optimismen rundt atomkraft på femtitallet, da man trodde at alt i fremtiden skulle være atomdrevet!

Du kan lese mer om Ford Nucleon på Wikipedia. Anbefaler også å lese om Lincoln Futura – konseptbilen som senere ble kjøpt av legendariske George Barris og endte opp som den originale Batmobilen!

Simca Fulgur_1

Simca Fulgur – konseptbilen som viste hvor mye innovasjon Simca satt på. Dessverre gikk det skeis for merket utover sekstitallet.

Også franske Simca var overbevist om at atomkraft var fremtiden – i 1958 bygget de konseptbilen Fulgur. Den var tenkt som en 2000-modell, atomdrevet og gyrostabilisert med to midtplasserte hjul. Dessuten skulle den være stemmestyrt og utstyrt med radar som gjorde den krasj-sikker. Med unntak av det siste er det vel strengt tatt ikke så mye som har funnet veien til dagens biler…

Simca Fulgur_2

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s