Dagens lykkepille: Ford Taunus P4

Ford Taunus 12M_1

Foto: Thomas Rønneberg

Jeg er veldig svak for ærlige, ujålete veteranbiler fra sekstitallet. De som ble solgt nye i Norge og har avholdt sin tjeneste med stil, for så å bli tatt vare på som de perlene de faktisk er. Dette er en av de bilene – en Ford Taunus P4 12M fra 1966.

Ford Taunus 12M_2

Foto: Thomas Rønneberg

Da denne flotte bilen trillet ut av salgslokalene på Røros på sekstitallet, var den «state of the art»; det aller siste fra den tyske Ford-divisjonen. Nytt og stilig design, ny drivlinje og feiende flotte løsninger både utvendig og innvendig.

I begynnelsen av sekstiårene var forgjengeren Taunus 12M P1 å betrakte som antikvarisk i forhold til britiske Fords motstykker, Anglia og Cortina. Modellen som kom i 1953 hadde fortsatt sideventilert motor, en maskin som stammet fra mellomkrigsårene. Men tyskerne hadde en plan.

Ford Taunus 12M_7

Foto: Thomas Rønneberg

De hadde lenge jobbet med et prosjekt rettet mot USA-markedet. En større, romsligere sedan ble designet; en bil med klare amerikanske trekk og helt ny drivlinje under panseret. Men i siste liten bestemte Ford seg for å droppe USA-lanseringen og heller satse på hjemmemarkedet i Europa.

http://www.autogaleria.hu -

Foto: Pressebilde fra 1962, Ford

En av grunnene til at planene ble endret, hadde sannsynligvis med drivlinjen å gjøre. Amerikanerne elsker bakhjulstrekk. Men til tross for sitt typisk bakhjulsdrevne utseende, trekker ikke Taunus P4 på de hjulene en forventer: Under panseret kunne en finne Fords splitter nye V4-motor som var koblet til en firetrinns fullsynkronisert girkasse, som igjen var koblet til forhjulene.

Ford Taunus 12M_8

Foto: Thomas Rønneberg

Ford Taunus 12M_9

Foto: Thomas Rønneberg

Her i Europa ble derimot Ford Taunus P4 en stor suksess. I kampen blant mellomstore sedaner på det norske markedet, knivet Opel og Ford utover hele sekstitallet. Som enkeltstående modell må det likevel sies at Taunus P4 trakk det lengste strået med rundt 15 000 solgte eksemplarer. Slenger du på den noe større P3 (som senere ble byttet ut med P5), havner sluttsummen på over 20 000.

Ford Taunus 12M_5

Foto: Thomas Rønneberg

Ford Taunus 12M_3

Foto: Thomas Rønneberg

Dagens lykkepille ble kjøpt ny på Røros i 1966 og har gått mesteparten av sitt liv på de traktene. I 2000 havnet den på sørlandet og nå står den i Stavanger. Gjennom sitt lange liv har den blitt tatt godt vare på og har heller ikke dratt på seg en urovekkende kilometerstand. Hvis du er svak for tidlig V4-Ford, er det vanskelig å se for seg en bedre og triveligere investering enn dette.

Ford Taunus Reklame Norge_1

Foto: Faksimile fra norsk Ford-annonse, 60-tallet

4 thoughts on “Dagens lykkepille: Ford Taunus P4

  1. Hei, Bilen er fra 1966, ikke 1962 🙂
    Kan videre opplyse om at bilen nå er solgt, og vil snart befinne seg på Østlandet.
    Hilsen avtrappende eier.

    Lik

  2. Den første bilen jeg hadde var en Saab 96 62-modell, altså en totakter. Jeg ble så glad i forhjulsdrift, så når jeg skulle bytte til nyere bil falt det helt naturlig å kjøpe en brukt 12m, en av få framhjulsdrevne biler på den tiden. Og denne utrolig flotte V4’eren var en utrolig kjekk motor. Saab brukte også Ford sin V4 motor. Det fantes to varianter, en Taunus 12 M med 1200 motor, og en 12m med 1500 -motor, som også hadde betegnelsen TS. Litt mer krom og større motor.
    Rett meg om jeg sa noe galt nå. He, begynner å bli lenge siden.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s