Dagens lykkepille: Mercedes-Benz W123

Mercedes 250 W123_1

Foto: Kristian Andre Martinsen

«En sikker investering», sto det i en norsk Mercedes-reklame i 1977. Det som ser ut som skamløst selvskryt skulle faktisk vise seg å stemme hundre prosent. Nå, nesten førti år senere, kan vi bekrefte at W123 sannsynligvis er en av historiens beste bilmodeller.

Mercedes 250 W123_5

Foto: Kristian Andre Martinsen

«Mercedes-Benz’ kvalitet betyr sikker økonomi, lave driftskostnader og høy driftssikkerhet. Dette – kombinert med Mercedes-Benz’ ledende, tidløse design og lange levetid – gir markedets beste bruktbilpris og gunstigere avskrivning. Mercedes-Benz’ kvalitet, styrke og eleganse i hver minste detalj garanterer for kjøreegenskapene, komforten og sikkerheten. Unn Dem en prøvetur hos nærmeste Mercedes-Benz forhandler. Velkommen!»

Mercedes Reklame_2

Foto: Mercedes-Benz

Slik lyder reklameteksten fra 1977. En tekst vi omtrent har kunnet lese om alle bilmodeller siden, fra Simca 1307 til Volkswagen Passat. Det har gått inflasjon i ordene, nå betyr de nesten ingenting. Men Bertel O Steen kunne holde hodet høyt hevet i 1977 siden hver eneste setning viste seg å stemme.

Mercedes W123 Reklame Norge_1

Faksimile av Mercedes-reklame, 1977

La oss se på detaljene i påstanden. Først av alt – har W123 lave driftskostnader? Utvilsomt. Både med den legendariske OM617-dieselmotoren, som er en av bilhistoriens mest slitesterke maskiner, og med bensinmotorene på 4 og 6 sylindre var det lite plunder og heft. Vanlig vedlikehold gjorde susen for de aller fleste, gjennom flere hundretusenvis av kilometer.

Mercedes 250 W123_4

Foto: Kristian Andre Martinsen

Tidløst design kan vi vel også trygt si at W123 har. Både på slutten av 70-tallet og i dag bærer linjene preg av en velbalansert eleganse. Ikke maskulin, ikke pinglete. Bare vakker. Hva med bruktbilpris? De som har fulgt med på W123-prisene over tid, kan bekrefte at begge deler har holdt seg bemerkelsesverdig bra. Et pent eksemplar kan fort by på «gratis» bilhold for den som vet å ta vare på bilen sin. Og slik har det vært i mer enn ti år allerede.

Mercedes 250 W123_3

Foto: Kristian Andre Martinsen

Her i Norge ble modellen en umiddelbar suksess; allerede det første året ble det solgt 1 500 eksemplarer – et imponerende tall med tanke på at dette var en svært dyr bil. De aller fleste havnet i drosjenæringen med OM617-motor under panseret, men mange ble også registrert som vanlige personbiler. Dagens lykkepille er en sjelden tidlig 250 bensin fra 1977. Den har rullet 236 000 kilometer, men bærer ikke preg av dette i det hele tatt verken på utsiden eller på innsiden.

Mercedes 250 W123_6

Foto: Kristian Andre Martinsen

De av oss som har kjørt Mercedes med voksen kilometerstand, vet at dette tegner seg helt annerledes enn hos andre biler. Først når triptelleren bikker 300-400 000, bør en begynne å bli skeptisk. Det er fenomentalt i seg selv og sier mye om hvor bra disse bilene faktisk er. Det eneste som virkelig kan ta livet av en W123, er – som på andre biler – rust. Men dette er på ingen måte et like stort problem som på senere Mercedes-modeller som W124 og W210.

Mercedes 250 W123_2

Foto: Kristian Andre Martinsen

Bilen på bildene har kommet seg gjennom årene uten store rustangrep, noe som legger grunnlaget for et fantastisk veteranbilhold i mange år fremover. Dette er en av de flotteste bruksveteranene du kan skaffe i dag, en bil som kjører like bra som naboens nye Volvo V70.

Selgeren ber om 50 000 kroner for dette flotte eksemplaret. I 1977 kostet en Mercedes 250 fra 116 570 kroner og oppover. Jeg tror personlig at dette er en pris som snart vil bli matchet på bruktmarkedet; du kommer i alle fall aldri til å se en så pen W123 med 250-motor til denne prisen igjen. Hvis du sitter på gjerdet og venter på det riktige eksemplaret, er det verdt å hoppe ned og ta en nærmere titt på denne før den forsvinner.

Mercedes Reklame_1

Foto: Mercedes-Benz

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s