Bilproduksjon i Norge: N. Jacobsens Karosserifabrikk

Foto: Teigens Fotoatelier – Dette bildet er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens – hentet fra Oslobilder.no

Trodde du vi aldri hadde hatt bilproduksjon i Norge – med unntak av Troll og Think? Veldig feil – selv om det er ganske langt mellom bilene som er hundre prosent norskbygd (de finnes også, mer om det senere!). Bare se her…

Tekst: Espen Skogen

Jeg har tatt et dykk ned i bildearkivet Oslobilder.no og funnet fram en 1936 Chevrolet fra A/S Freia med norskbygget karosseri – en ypperlig anledning til å kikke på noen av de mange karosserimakerne vi har hatt her til lands, og innimellom også kikke på ren bilproduksjon i Norge! Denne gangen: N. Jacobsens Karosserifabrikk, som har bygget bilen øverst i saken.

Dansken Niels Jacobsen ble født i 1877, og jobbet som karosserimaker i både Tyskland, Frankrike og USA før han endte opp i Oslo i 1907. Det var ikke akkurat overflod av folk med kompetanse på bilkarosserier i 1907 – så Jacobsen, med sin erfaring fra selveste Amerika, hadde ingen problemer med å skaffe seg jobb. Det ble hos Carl Heffermehl i Møllergata, hvor han ble i syv år fram til mars 1914.

Oslo Auto_2

Logoen til A/S Auto før og etter navneskiftet fra Kristiania til Oslo i 1925.

Da hadde han jobbet seg opp såpass selvtillit at han ville starte for seg selv – men det ble ikke fra scratch, han kjøpte nemlig karosserivirksomheten fra A/S Auto, som var kanskje størst i landet på bil og blant annet importerte Dodge, Minerva og Renault. Da Jacobsen tok over karosserivirksomheten i Lindemans gate 9 på Frogner, byttet han navn til N. Jacobsens Karosserifabrikk, og det var vintertopper til åpne biler samt drosjekarosserier som ble spesialiteten.

AS Auto_1

A/S Auto var lenge ene-importør av Dodge før Harald A. Møller tok over. Foto: Møllers bildearkiv

Dessverre var timingen heller dårlig – etterhvert hadde de store bilprodusentene funnet ut at det var like greit å masseprodusere karosseriene og montere dem før bilene forlot fabrikken, og samtidig ble stadig flere biler lukkede. Dermed sank markedene for både vintertopper og karosserier – og det gikk nedover for Jacobsen. Etter å ha vært oppe i omtrent 20 ansatte i 1924 var det bare 7 igjen ti år senere, og Niels Jacobsen fant ut at tiden var inne til å gi seg. Alderen og en sviktende helse fikk ham til å selge fabrikken til Leif H. Eriksen for den nette sum av 15.000 kroner – mye penger den gangen! – og Jacobsen flyttet hjem til Danmark, der han døde senere samme år.

N Jacobsen_2

Foto: Teigens Fotoatelier – Dette bildet er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens – hentet fra Oslobilder.no.

Leif H. Eriksen tok kjapt grep for å snu utviklingen. Aller først flyttet han fabrikken fra de kronglete og trange lokalene i Lindemans gate 9 på Frogner til nye lokaler i Nedre Gate 5, og han flyttet fokus til spesialbiler og varebiler, som Freia-bilen over. Fornemme butikker som Ferner Jacobsen og Glassmagasinet var blant kundene som kjøpte forseggjorte (og dermed dyre) varebiler, og dessuten fikk Eriksen stadig flere bestillinger på spesialbygg – deriblant NRKs første reportasjebil.

Eriksen prøvde seg også med noen nyvinninger – mot slutten av tredvetallet fiklet han med en egenbygget cabriolet med sammenleggbart ståltak, men etter en brann der tegningene forsvant ble prosjektet skrinlagt. Under 2. verdenskrig bygget han dessuten et par roadstere (toseters sportsbiler) med elektrisk drift.

N Jacobsen_3

Tre Chevrolet-varebiler, fotografert på slutten av 30-tallet. Karosseriet til bil nr 3 i bildet er sannsynligvis bygget av N. Jacobsens karosserifabrikk. Det buede dørdesignet var typisk både for Jacobsen og M. Urianstadstads karosserifabrikk. Foto: Lars Bry / Akershusbasen. Bildet er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens – hentet fra digitaltmuseum.no.

Da krigen kom involverte Eriksen seg i motstandsarbeidet, og måtte flykte til Sverige i 1943. Etter krigen skiftet fokuset hos N. Jacobsens Karosserifabrikk over til ambulanser, begravelsesbiler og lastebilpåbygg – og selskapet er fortsatt i drift. I dag holder fabrikken til på Lørenskog, og drives av Jan Eriksen – sønn av Leif H. Eriksen. Fabrikken drives i dag under merkenavnet ENJAC.

Les litt mer om N. Jacobsens Karosserifabrikk hos Industrimuseum.no her!

Kilde: Asbjørn Rolseths utmerkede bok “Håndverk på hjul” – som du kan kjøpe hos Automobilia.no!

En kommentar om “Bilproduksjon i Norge: N. Jacobsens Karosserifabrikk

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s