I over 20 år hyllet nordmannen Volvo 240. Nesten hundre tusen eksemplarer ble solgt her til lands. Den lå på salgstoppen i nesten ti år, til tross for å være en kostbar familiebil. Nå kan du få deg et sjarmerende eksemplar fra 1977 til en halv månedslønn.

Slik så 240-familiens sortiment ut «over dammen» på midten av 70-tallet. Foto: Faksimile fra Volvo-reklame
Jeg skjønner det egentlig ikke selv – hva er det som tiltrekker meg ved denne bilen? Sett med skeptiske øyne er dette en rullemalt ungdomsbil som har gått nærmere 300 000 kilometer. Men det er noe her – noe som glitrer. Og akkurat som det ikke er røyk uten ild, glitrer det sjelden slik uten at det skjuler seg en diamant under overflaten.

Foto: Peder Hongset
Selv om den er rullemalt, er det i alle fall forsøkt å tilnærme seg den originale grønnfargen – en farge som står svært godt til det originale brune interiøret. Hvordan tilstanden på setene er under trekket, sier annonsen ikke noe om – men hva gjør vel et rift eller to i setet på en ellers velholdt Volvo til 16 000 kroner?

Foto: Peder Hongset
Volvo-entusiasten har sikkert allerede lagt merke til at dette er et av de tidlige eksemplarene med runde frontlykter, et designelement som forsvant i 1979 da modellen fikk en facelift med firkantede lykter. 242-modellen ble droppet i 1984, noe som bare gjør den ytterligere ettertraktet.

Etter 1979 fikk 240 firkantede frontlykter. Foto: Volvo
Selgeren opplyser at bilen har lite rust og nylig fått stell under panseret. Dette er kanskje ikke bilen Volvo selv ville ha kjøpt og brukt i utstillingen sin, men her er det mye sjarm og glede i en bil som for mange betydde starten på et langt og trofast forhold til den svenske sikkerhetsgiganten.

På 70-tallet kunne du nesten kjøpe Volvo på postordre… Foto: Faksimile fra Volvo-reklame