Dagens lykkepille: Ford Fiesta XR2

Fiesta XR2_1

Foto: Per Christian Håveødegård

Jeg vet ikke hva det er med denne bilen. Det er jo «bare» en Ford Fiesta med litt større motor og skjermbreddere i plast. Hvordan kan det da ha seg at jeg fyrer på alle plugger bare jeg ser et bilde av den? Dette er utvilsomt en av de få bilene i historien som har skikkelig X-faktor.

Fiesta XR2_5

Foto: Per Christian Håveødegård

Hvis du ønsker deg en sprek veteranbil som ikke koster skjorta verken å kjøpe, kjøre eller eie, er det svært få biler som matcher Fiesta XR2. Den velprøvde 1,6-liters Kent-motoren på 86 hk har bare 825 kilo å drasse på, noe som gir lite belastning selv når den kjøres aktivt.

Fiesta XR2_9

Foto: Pressebilde, Ford

Det er deilig, men sant: Lavere vekt gir lavere slitasje. Bare se på Lotus Elise, som i de tidligere utgavene brukte Rovers K-seriemotor. I Rovers egne biler var denne sterkt beryktet for å spise toppakninger, men i Elise var dette problemet langt mindre – rett og slett fordi bilen var så liten og lett at den ikke belastet motoren i særlig stor grad.

Fiesta XR2_2

Foto: Per Christian Håveødegård

Fiesta XR2_7

Foto: Per Christian Håveødegård

Nok en gang fikk Colin Chapman rett: «Simplify, then add lightness» er et perfekt mantra for å skape en optimal morobil. Ford Fiesta er en herlig doning selv med innstegsmotoren på 1,1 liter. Med 1,6-literen under panseret er den rett og slett magisk – en oppskrift som lett kunne ha vært klekket ut av Chapman selv.

Fiesta XR2_6

Foto: Per Christian Håveødegård

På åttitallet falt den i skyggen av de noe hvassere konkurrentene VW Golf GTI og Peugeot 205 GTI, men la deg ikke lure: Fiesta XR2 er ingen sløving, selv med «bare» 86 hk. Dette er en bil som bare gir og gir, også under helt vanlig pendlekjøring.

Fiesta XR2_4

Foto: Per Christian Håveødegård

Fiesta XR2_8

Kent Crossflow-motoren er den samme du finner under panseret på Ford Capri 1600. Foto: Per Christian Håveødegård

Bilen på bildene er av den svært lekre MK1-utgaven, med runde frontlykter og herlig enkelt interiør. Hadde jeg hatt 50 000 kroner liggende i en krok, ville de fått bein å gå på etter å ha sett denne bilen til salgs…

Fiesta XR2_3

Foto: Per Christian Håveødegård

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s