Aurora: Verdens sikreste bil?

Aurora_1

Hva blir resultatet når en katolsk prest bestemmer seg for å lage bil? Det var akkurat det som skjedde på femtitallet da Alfred Juliano fra Connecticut satte seg ned med penn og papir for å slå et slag for bilsikkerheten. Resultatet ble konseptbilen Aurora.

Tekst: Espen Skogen

I 1973 startet amerikanske DOT (Department of Transportation) sitt ESV-prosjekt: Experimental Safety Vehicle. De fleste store bilprodusenter deltok, og bygget konseptbiler som skulle demonstrere fremtidens sikkerhetssystemer i bil. Volvo bygget VESC, som inneholdt flere ideer som senere ble brukt på 240, og både Mercedes, Chrysler, Volkswagen og fler deltok med sine egne konseptbiler.

Volvo-Vesc-brochure-1

Volvos Experimental Safety Car-konsept fra 1972. Foto: Volvo

Men lenge før ESV-prosjektet ble startet, var det en annen driftig kar som ville bygge verdens sikreste bil. Alfred Juliano het han, opprinnelig katolsk prest fra Connecticut. Han samlet inn noen kroner fra menigheten sin midt på femtitallet en gang, og satt i gang arbeidet med å bygge verdens sikreste bil: Aurora. Den var 5,5 meter lang, bygget på et Buick-chassis og inneholdt mange sikkerhetsfunksjoner som er helt vanlige på biler i dag – men som ikke var fullt så vanlige på femtitallet: Setebelter, stålbjelker i dørene og krasjsoner som sørger for at blant annet rattstammen kollapser i en kollisjon.

Aurora1957_4-680x318

Presten Alfred Juliano og hans livsverk, Aurora.

Verdens sikreste bil inneholdt også noen sikkerhetsfunksjoner som nok er mest morsomme, i hvert fall sett i etterpåklokskapens lys: Reservehjulet var montert nede i fronten av bilen og ment å ta unna ved en kollisjon (Tenk radiobiler på tivoli!), frontruta var designet slik at passasjerene ikke skulle slå hodet ved krasj (husk, dette var lenge før airbagens tid) og setene kunne snurres 180 grader rundt slik at man satt baklengs dersom man så at man var i ferd med å kollidere. Aurora-prosjektet ble dessverre med prototypen – den kostet for øvrig 30.000 dollar å bygge, og fikk visstnok motorstopp femten ganger (!) på vei til presselanseringen i 1957.

Prototypen av Aurora var borte i mange år, men ble sporet opp av en brite ved navn Andy Saunders i 1993. Han kjøpte bilen, fikk den shippet til England og satte i gang med restaureringen. Det tok tid – både fordi prototypen hadde vært lagret utendørs i mange år og var i elendig forfatning, men også fordi det var nesten umulig å spore opp detaljer om bilen. Fader Juliano selv døde i 1989, og det var ikke mange andre som hadde greie på bilen. Saunders kom imidlertid etter mye om og men i mål med restaureringen i 2005, og bilen kunne en stund sees på National Motor Museum i engelske Beaulieu. Ifølge museets nettsider er den imidlertid ikke utstilt der lenger.

aurora12

Hvor krasjsikker Aurora faktisk var fikk man imidlertid aldri svaret på – det ble jo ikke gjennomført noen tester, men om man tenker på seter som kan snurres 180 grader rundt og en frontrute som er buet vekk fra passasjerenes hoder som sikkerhetsutstyr, er det vel naturlig å tenke seg at den ikke hadde fått mange stjernene i moderne krasjtester… Og med tanke på at det ble med den éne prototypen, kan vi vel slå fast at det som skulle bli verdens sikreste bil heller ble en fiasko…

aurora

Den var i alle fall spektakulær, Auroraen – med et design som hentet rett ut av en tegnefilm.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s