Dagens lykkepille: Opel Rekord P1

Olympia_1

Foto: Knut Olaf Ufsvatn

Denne perlen av en bil ble kjøpt ny like før frislippet i 1960. Det betyr at eieren hadde innvilget kjøpetillatelse fra myndighetene, noe de færreste fikk på den tiden. Hvem var denne personen? Lege? Lensmann? Prest? Alt vi vet, er at bilen ser like pen ut i dag som i 1960.

Opel Olympia_Rekord_6

En tidlig Olympia Rekord, før den byttet navn til henholdsvis Olympia (med 1200-motor) og Rekord P1 (med 1500- og 1700-motor). Foto: Pressebilde, Opel

«Olympia Rekord»-navnets historie begynte med den første Opel Olympia fra 1935. Denne ble kalt opp etter de Olympiske Leker i Berlin som skulle avholdes året etter. Dette var de berømte OL-lekene der rikskansler Adolf Hitler måtte bite i seg at «undermennesket» Jesse Owens gjorde hakkemat av samtlige «ariske» motstandere.

Opel Rekord P1_1

En Rekord P1 lik bilen på bildene, med unntak av det hvite taket. Foto: Pressebilde, Opel

I midten av 1957 presenterte de en helt ny Olympia Rekord med såkalt «panorama-vindu»; det vil si frontrute som brettet seg rundt A-stolpen. Disse Rekordene kalles vanligvis Rekord P, hvor P-en naturligvis står for Panorama. I 1959 ble modellen delt i to: 1,5- og 1,7-literen fikk navnet Rekord P, som i 1960 ble erstattet av Rekord P2. Sistnevnte hadde faktisk ikke panorama-vindu, men beholdt P-en likevel.

Olympia_4

Foto: Knut Olaf Ufsvatn

Olympia_2

Foto: Knut Olaf Ufsvatn

Olympia_5

Foto: Knut Olaf Ufsvatn

I 1960 kostet denne Rekorden omtrent 22 000 kroner (litt over 250 000 kroner i dagens verdi), et prisområde som Opel skulle bli bestselgere i utover hele 60- og 70-tallet.

Olympia_6

Foto: Knut Olaf Ufsvatn

Bilen på bildene ble solgt usett etter bare et par timer på nettet, noe som sier litt om etterspørselen og statusen blant veteranbilfolket i dag. Men jeg skulle så gjerne visst mer om den første kjøperen…

Opel Olympia_Rekord_8

Her står Opel-designeren og holder utkikk etter amerikanske Copyright-advokater… Foto: Pressebilde, Opel

One thought on “Dagens lykkepille: Opel Rekord P1

  1. Bilde nr.2 viser en Kapitän fra 1954 eller 1955,ikke en Rekord. En viss designmessig likhet med Olympia Rekord er det, men en åpenbar ting er at bilen har 4 dører. Rekorden hadde kun to dører helt til et godt stykke inn i andre generasjons biler (Rekord P1).

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s