Dagens lykkepille: Spare-Bobla!

Boble_2

Foto: John-Arne Hørløck

De fleste med et snev av bilinteresse har fått med seg hva Bobla betydde for Norge. Ingen konkurrenter kunne nærme seg bestselgeren fra Wolfsburg, som på det meste solgte over 16 000 eksemplarer – på et år! I 1973 var dessverre eventyret over. Men ikke før en siste sparemodell ble introdusert…

Boble_4

Foto: John-Arne Hørløck

Volkswagen 1302 dukket opp i 1971, med MacPherson-forstilling og skivebremser foran. Dette var et teknisk stort steg opp fra de tidligere modellene med torsjonsfjæring og trommelbremser, selv om modellen i sin helhet likevel var sterkt utkonkurrert av de fleste andre bilmerker på den tiden.

Boble_9

Slik så det ut foran et Volkswagen-utsalg i Norge på slutten av sekstitallet. Foto: Møllers historiske bildearkiv

Ved siden av «Super-Bobla» 1302 (og senere 1303 med kurvet frontrute og nytt interiør fra 1973), valgte Volkswagen å tilby en rimeligere variant kalt 1200. Denne hadde den gamle 1,2-literen i stedet for den nyere og sterkere 1,3-literen, i tillegg til å ha den gamle forstillingen med torsjonsstag og trommelbremser. Resultatet ble tidenes rimeligste Boble.

Boble_8

Møller-gruppen var veldig glad i vimpler på seksti- og syttitallet, noe som går igjen i alle salgslokalene. Foto: Møllers historiske bildearkiv

I Norge kostet den bare 22 000 kroner, noe som tilsvarer rundt 135 000 kroner i dagens verdi. Ved introduksjonen her til lands i 1949, kostet den 9 300 kroner – nærmere 176 000 kroner i dag. Sånn sett var 1200 et skikkelig røverkjøp.

Boble_10

Det må ha vært stas å sprade inn i et slikt lokale og kjøpe seg ei splitter ny Boble..! Foto: Møllers historiske bildearkiv

Dagens lykkepille er en 1200L kjøpt ny i Norge i 1973. L-utgaven hadde faktisk skivebremser foran, som sine mer moderne søsken 1302 og 1303, men ikke MacPherson-forstilling. Dette er med andre ord en sekstitallsbil bygget på 70-tallet; du får all sjarmen fra gullalderen i en nyere og mindre slitt innpakning. Vinn-vinn!

Boble_3

Foto: John-Arne Hørløck

Boble_6

1200-utgaven beholdt det gamle rattet mens 1303 fikk nytt interiør med «sikkerhetsratt». Foto: John-Arne Hørløck

Denne røde lille tassen har bare rullet 75 000 kilometer siden ny og venter spent på en ny eier. Noe smakfull patina i karosseri følger med i den trivelige prislappen på 19 000 kroner, slik det skal være på en bil som er urørt og kliss original. Nåde den som tar frem vinkelsliperen på denne! Da blir det kokos.

Boble_5

1200-motoren er en kjent maskin som krever lite vedlikehold. Skulle det likevel være behov for overhaling, er det verdens enkleste sak å ta ut hele motoren for lett tilgang. Foto: John-Arne Hørløck

Boble_7

Det er kun setene og dørpanelene som avslører at dette er en bil fra 70-tallet. Foto: John-Arne Hørløck

Den har stått siden 2011 og kun blitt jevnlig startet opp. Derfor må eieren ta turen innom et verksted og EU-godkjenne sjarmøren før den kan ta fatt på landeveien nok en gang. Dette er, som alle Boble-fans vet, en smal sak. Hvis det skulle dukke opp noen overraskelser, koster det vanligvis ikke mer å fikse enn det du bruker på byen en lørdag. Det handler altså bare om prioriteringer…

Boble_1

Hvem kan motstå et slikt sjarmtroll? Foto: John-Arne Hørløck

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s