Alfa Romeo GTV6: Seks ER kulere enn fire.

Foto: Stein Inge Stølen

Smak på dette: Design av Giorgetto Giugiaro. Motor signert Giuseppe Busso. Navnet er Alfa Romeo Gran Turismo Veloce. Som om ikke det er sexy nok, har den sex… kremt, seks sylindre i tillegg. Og den låter som en orgie i himmelen.

Foto: Stein Inge Stølen

Italofil, jeg? Nei, vet du hva. Sånne påstander skal jeg ha meg frabedt!

…men ja, det står tilfeldigvis bare italienere i stallen per dags dato… Det beviser likevel ingenting! Jeg er blant annet stor fan av Lada. Hva sier det? Nei, vent – Lada er jo basert på Fiat… Okei. Greit. Jeg er italofil.

Alfa GTV6 Reklame 1981

Det er på slike veier en GTV6 helst skal nytes. Foto: Pressebilde, Alfa Romeo

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den kler både originale hjul og litt hvassere saker, som disse 16-tommerne. Foto: Stein Inge Stølen

Men det er slett ingen ublu diagnose å ha. Ja, det stemmer at italienske biler til tider kan være litt skjøre. Og lunefulle. Men for min del har regnskapet alltid havnet på pluss-siden, i alle fall rent emosjonelt. Og la det være sagt: Jeg har mange andre bilmerker på samvittigheten. Tysk, britisk, japansk, russisk – jeg drømmer faktisk om en rumener «as we speak». Det finnes ikke mange fordommer her i gården. Men italienske biler er noe helt for seg selv. Sånn er det bare.

Foto: Stein Inge Stølen

Italienerne KAN interiør… Foto: Stein Inge Stølen

Foto: Stein Inge Stølen

Et godt eksempel på dette, er bilen du ser på bildene – Alfa Romeo GTV6. Her er det mye å ta inn på en og samme gang. La oss begynne kronologisk: GTV dukket først opp som en coupé-utgave av sedanen Alfa Romeo Alfetta, to år etter modellens lansering i 1972. Fra 1974 til 1981 het bilen Alfetta GT med 1,6- og 1,8-liters motorer og GTV med den største toliteren – samtlige med doble overliggende kamaksler.

Faksimile fra Alfa Romeo-reklame, 70-tallet

I 1981 ble Alfetta-navnet droppet og modellen ble bare kalt Alfa Romeo GTV. Samme år ble også GTV6 introdusert, en utgave som lett kan kjennes igjen ved den distinkte bulen på panseret (en nødvendighet for å få plass til den digre maskinen). Med nærmere 160 hk på rundt 1200 kilo var dette en særdeles rask bil som gjorde 0-100 på under ni sekunder og ikke ga seg før nåla viste over 210 kilometer i timen. Den gikk derfor rett i strupen på BMWs 323i, som senere svarte med den noe hvassere 325i.

Foto: Stein Inge Stølen

Det er mange som mener at den firesylindrete GTV-en er en bedre bil å kjøre, takket være lavere egenvekt og mer optimal vektbalanse. Det er sannsynligvis riktig, uten at jeg selv har gjort en direkte sammenligning. Men GTV6 har en ting ved seg som ikke de andre har: Lyden. Har du først hørt sekseren gå for fulle spjeld, er du solgt…

Det er nesten så du hører lyden her. Det gjør inntrykk! Foto: Stein Inge Stølen

Tro det eller ei; på 70-tallet ble det faktisk solgt en god del Alfa Romeoer her til lands. Salgstoppen kom i 1977, med hele 507 solgte biler. Her var det nok lille Alfasud som dro opp salgstallene til bortimot det tidobbelte av normalen, en modell vi helt åpenbart skal snakke mer om senere på denne siden.

GTV kostet faktisk ikke så innmari mye her i Norge, i alle fall ikke sett opp mot konkurrentene. Ved Alfas salgstopp i 1977 kostet en Alfetta GTV 92 000 kroner, tilsvarende 385 000 i dag. Det er slett ikke ille hvis du ser på totalpakken; en rask, stilig italiensk sportscoupé. GTV6 var naturligvis en del dyrere siden den ble rammet av avgifter både på motorvolum, vekt og effekt.

Her kan gjerne kroppen hvile i noen timer mens armene får jobbe med aktiv ratting på autostradaen. Foto: Stein Inge Stølen

Men la oss ikke rote oss bort i slike kjedelige trivialiteter her: La oss heller smile ved tanken på at en pen GTV6 kan bli din for under 100 000 kroner i dag. Det varer nok ikke lenge, så her er det bare å smi mens jernet (og hjertet) er varmt…

Foto: Stein Inge Stølen

One thought on “Alfa Romeo GTV6: Seks ER kulere enn fire.

  1. Tilbaketråkk: De tøffeste på åttitallet | Husker du den bilen?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s