Dagens lykkepille: Ford Capri MK2

Capri_1

Foto: Daniel Finsrud

Det var knapt noen bil som kunne slå Ford når det gjaldt å få mest sportslig utseende for lavest mulig pris på 70-tallet. For bare 52 500 kroner kunne du sikre deg en Capri 1600, tilsvarende 220 000 kroner i dag. Det er mye coupé for pengene!

Dagens lykkepille er heller ikke av den kostbare sorten. Selgeren ber om 38 000 kroner, ferdig EU-godkjent, fersk service og med knalltøffe tidsriktige Minilites. Vi kjenner det rykker i synapsene som gjerne fører til uttak på bankkontoen…

Capri_3

Foto: Daniel Finsrud

Ford Capri kom på markedet i 1969 som et slags europeisk svar på den amerikanske Mustangen: En enkel og rimelig folkesportsbil. Den skulle egentlig få modellnavnet «Colt» (som betyr føll på engelsk), men Mitsubishi hadde allerede tatt patent på merkevaren. Derfor ble det Capri i stedet, et navn som allerede hadde blitt brukt på coupé-utgaven av britiske Ford Consul Classic / 315. Noe jeg personlig er glad for: Capri-navnet svinger litt bedre enn Colt.

Capri_9

Capri MK1 kan kjennes igjen ved bagasjelokket: De senere Capri-utgavene hadde hel bakluke. Et annet tøft trekk ved MK1 er de markerte linjene som begynner ved fronten og avsluttes rundt bakre hjulbue. Foto: Faksimile fra norsk Ford-reklame på 70-tallet.

For å holde prisen nede på et folkelig nivå, ble det brukt relativt enkle tekniske løsninger. Bakstillingen besto for eksempel av bladfjærer og stiv bakaksel, likt det en finner på Cortina MK2. Motormessig var det en hel drøss forskjellige alternativer, avhengig av lommebok og hvor bilen ble produsert – England eller Tyskland. Rekkefirere og V4-maskiner fra 1,3 til 2,0 liter, samt hele seks forskjellige V6-ere fra 2,0 til 3,1 liter.

Capri_5

Bakhjulsdrevet Capri med frisk sekser på vinterføre… Ja takk! Foto: Ford

I 1974 kom en oppdatert versjon som ble kalt Capri II, ofte også identifisert som MK2. Denne var nesten kliss lik MK1 mekanisk, men hadde et nytt karosseri og interiør. Motorpaletten endret seg også litegrann, selv om du fortsatt kunne få alt fra 1,3-liters «symaskiner» til mer effektive V6-ere på opptil 3 liter.

Capri_8

Foto: Faksimile fra Ford Capri-brosjyre

Bilen på bildene er en 1,6-liter, den mest vanlige utgaven her til lands. Den ble kjøpt ny i Larvik i 1977 og har åpenbart blitt tatt godt vare på. Eier Daniel Finsrud har også foretatt noen smakfulle oppgraderinger som ikke ødelegger bilens originalitet, i tillegg til å ha tatt hånd om alt som finnes av farlig rust.

Capri_4

Foto: Daniel Finsrud

Den er ikke strøken, for å få den hundre prosent må det byttes forskjermer og foretas en fullakkering. Men jeg liker den egentlig som den er. Litt bøllete, litt «Mad Max». Og fortsatt svært pen. Jeg sier kjøp den som den står og kjør den som den er. Det er fort gjort å bli fanget i oppussingsfella…

Capri_2

Foto: Daniel Finsrud

Capri_6

Foto: Ford

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s