BMW 325i: Wolf im Schafspelz

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foto: Stein Inge Stølen

Vi stuper tilbake til åttitallet og ser nærmere på en bil som dessverre falt i skyggen av sin mer populære storebror, M3. Men BMW 325i fulgte hakk i hæl, både på effekt- og prestasjonssiden.

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan prisbildet på en original BMW E30 M3 ser ut i dag, men det er garantert ikke trivelig. Jeg sier ikke at det er noe feil i det; M3 er og blir en grom doning som både er bevaringsverdig og samleverdig. Men hva om du bare vil ha en morsom Bayer-mobil fra åttitallet med sprek motor? Da er det mer fornuftig å se på 325i.

Foto: Stein Inge Stølen

I motsetning til E30s firesylindrige motor, har 325i rekkesekser under panseret – slik en BMW skal ha. M20-motoren ble brukt både på E21, E30 og 5-seriens E28 og E34. Det sier seg vel selv at det er den minste modellen som har fått mest utbytte av denne kraftpakken. I den første 3-serien, E21, dukket motoren opp i både 320i og M3-forgjengeren 323i. På den tiden var dette «top of the line»; noe av det råeste du kunne kjøre med BMW-logo.

Foto: Stein Inge Stølen

Foto: Stein Inge Stølen

Da M3 kom i 1986, tok den over og forsterket legendestatusen som BMW allerede var i ferd med å få i motorsportsammenheng. Men de valgte altså en firesylindret løsning her. Rekkesekseren levde videre i 325i, modellen som senere nesten har blitt glemt i skyggen av M3 og sitt firehjulsdrevne søsken 325iX.

Foto: Stein Inge Stølen

Da er det på høy tid å løfte modellen fram igjen. 325i er nemlig en genial liten sak med 170 hk fordelt på bare 1125 kilo. Det er nok til å gi bilen ytelser ikke langt unna sitt storesøsken M3, med 0-100 på rundt åtte sekunder og toppfart på nærmere 220 km/t. Da utgaven ble lansert i 1984 var ikke dette småtterier. Og den hadde spotlighten alene i to år også, før M3 ble sluppet.

Foto: Stein Inge Stølen

Det som er artig med 325i, er at den for det utrente øye kan se ut som en 316. Ulv i fåreklær, eller Wolf im Shchafspelz som de sier i Bayern – dette er en ekte Porsche-killer. Og så har den et mindre flamboyant ytre enn M3, noe mange av oss kan sette pris på.

Foto: Stein Inge Stølen

Prisene på M3 er som sagt på god tur oppover, men det er faktisk 325i også. I dag kan du sikre deg et greit eksemplar for mellom 50 og 100 000 kroner. Det vil jeg kalle et historisk lavpunkt. Finner du en pen bil og tar vare på denne, vil du nok aldri tape de pengene. Men det viktigste er jo at du faktisk bruker den slik den er ment til: Ut på landeveien og la rekkesekseren synge til alle og enhver.

Foto: Stein Inge Stølen

One thought on “BMW 325i: Wolf im Schafspelz

  1. Tilbaketråkk: De tøffeste på åttitallet | Husker du den bilen?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s