Dagens lykkepille: Volkswagen 1600 Notchback

Notchback_1

Foto: Trygve Hovdenakk

Det kan ikke ha vært lett å leve i skyggen av Bobla. Volkswagen lanserte i utgangspunktet sin Type 3 som et større alternativ, men innerst inne håpte de at også Boble-kundene etter hvert ville få øynene opp for den mer moderne bilen, slik at Type 1 kunne erstattes helt. Men slik skulle det ikke gå.

Modellen kom i 1961 og var slett ikke revolusjonerende teknisk sett; Volkswagens velkjente boksermotor satt fortsatt i hekken og drev bakhjulene, mens understellet i prinsippet var en forlenget versjon av Boblas. Den store nyheten handlet mest om det som satt oppå bunnkonstruksjonen: Et helt nytt karosseri med moderne ponton-linjer og god innvendig plass både for passasjerer og bagasje.

Notchback_6

Foto: Trygve Hovdenakk

Det var først da 1600-motoren ble introdusert i 1965 at bilen virkelig ble interessant for norske kjøpere. Tidligere hadde ytelsene vært litt for like Boblas, noe som gjorde at folk gjerne heller valgte det billigste alternativet. Nå var det derimot større forskjell og Type 3 fikk endelig de kreftene den fortjente. Men populariteten til Bobla var det aldri snakk om å matche.

Moller_1

Her står splitter nye Volkswagen 1600 Fastback klare til salg en gang tidlig på 70-tallet. Foto: Møllers bildearkiv

Volkswagen Type 3 var tilgjengelig både som sedan, kombi og stasjonsvogn og var således en av de første bilene som kunne tilbys i så mange utgaver. Disse kalles henholdsvis Notchback, Fastback og Squareback blant Volkswagen-fans. Merket selv kaller riktignok sistnevnte for Variant, et navn de har brukt på samtlige stasjonsvogner siden.

Notchback_3

Foto: Trygve Hovdenakk

I dag er det sjelden å se en pen 1600 til salgs, men det hender de dukker opp innimellom, godt gjemt i skogen av Bobler. En av disse ser du på bildene. Dette er en original 1600 Notchback brukt til sjåføropplæring, med dobbelt pedalsett og det hele. Det gjør bilen ganske unik. I tillegg har den en utrolig herlig farge, kalt «Texas-gul» og såkalte jubileumsfelger som var svært vanlig både på Bobla og Type 3 på tidlig 70-tall.

Notchback_5

Det doble pedalsettet fra tiden da bilen ble brukt til sjåføropplæring, sitter fortsatt i bilen. Foto: Trygve Hovdenakk

Notchback_8

De tøffe hjulene er tidsriktige, originale Volkswagen-jubileumsfelger. Foto: Trygve Hovdenakk

Hvis du er ute etter en veteranbil du trygt kan la junior øvekjøre med, må jo denne bilen være helt optimal. Her har du full kontroll, også fra passasjersetet…

Notchback_2

Foto: Trygve Hovdenakk

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s