Dagens lykkepille: Renault 10 Major

Renault 10_5

Foto: Jan Opheimsbakken

Hekkmotoriserte biler er gøy. Simca, NSU, Fiat og Renault produserte alle biler med motor bak på 50-, 60- og 70-tallet. Renault var tidlig ute med Dauphine, en bil som skulle konkurrere med Bobla. Den solgte godt og la fundamentet for en helt ny generasjon franske personbiler.

Renault 10_2

Foto: Jan Opheimsbakken

Oppfølgeren, Renault 8, ble en favoritt her i Norge. Over 11 000 eksemplarer ble registrert på norske skilter mellom 1962 og 1973. De første årene het modellen 8 eller 8 Major, der sistnevnte hadde noe sterkere motor og mer utstyr. I 1965 ble 8 Major erstattet av 10, i praksis en forlenget 8 med mer bagasjeplass foran.

Renault 10_3

Foto: Jan Opheimsbakken

Det er en av disse vi nå ser på bildene, en 1968-modell solgt ny i Vestfold. Bilen ble restaurert for rundt ti år siden og bærer preg av å vært tatt godt vare på siden den gang.

Renault 10_6

Foto: Jan Opheimsbakken

Renault 10_7

Foto: Jan Opheimsbakken

Renault 10_4

Foto: Jan Opheimsbakken

Hvis du har en frankofil hekkmotor-entusiast i magen, kan dette være veien å gå…

Kjør 1. klasse på økonomibillett, du også!

Renault 10

Faksimile av Renault-reklame, 1966

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s