Mellom Gruppe B og DTM: Mercedes-Benz 190E 2.3-16

Foto: Stein Inge Stølen

Det er få tyske biler fra åttitallet som gir like stor ståpels-faktor som en 190E med skikkelig motor under panseret. Vi som er glad i biler, vet å sette pris på Cosworth-navnet; de erfarne motorbyggerne har hatt en finger med i spillet i Fords racingsatsing helt fra sekstitallet, da de leverte den herlige BDA-motoren til Escort. På åttitallet serverte de maskinen til Gruppe B-monsteret RS200, i tillegg til å sette navnet sitt på bakluka til Ford Sierra Cosworth.

Foto: Stein Inge Stølen

Men det var ikke bare Ford som kunne glede seg over å ha Cosworth-hjelp under panseret; Mercedes hadde også et lite samarbeid med det britiske tuningselskapet på midten av åttitallet. Cosworth leverte en trimmet utgave av Mercedes sin egen firesylindrede M102-motor. Etter at britene var ferdig, leverte den 185 hk i 2,3-utgave og senere 204 hk i den større 2,5-literen.

Dette lekre Recaro-interiøret var standard på 16V-utgavene. Foto: Stein Inge Stølen

Foto: Stein Inge Stølen

Sistnevnte konkurrerte med BMW M3, mens 2.3-16 ble BMW 325s erkerival på gata. Men hele formålet med Cosworth-samarbeidet, nemlig å lage en dugandes rallybil basert på Mercedes 190, mistet helt meningen da firehjulsdrift ble introdusert i rallysammenheng. 190 var aldri konstruert for å trekke på alle fire, noe som gjorde at Mercedes skrinla hele satsingen. Nesten, i alle fall.

Foto: Stein Inge Stølen

For hvis ikke bilen kunne brukes i rally, fantes det andre arenaer hvor Mercedes også kunne vise seg fram. Svaret ble Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Først med 2.3-16 og 2.5-16, så med EVO-modellene utover nittitallet. Først i 1992 kom den etterlengtede suksessen da Klaus Ludwig tok mesterskaptittelen bak rattet på en EVO II AMG.

Foto: Stein Inge Stølen

En annen ting som er artig å vite, er at Mercedes arrangerte et prestisjeløp med et knippe 190E 2.3-16 i standard utførelse på Nürburgrings Grand Prix-sløyfe i 1984. I førersetene satt motorsporthelter som Niki Lauda, Stirling Moss, James Hunt og mange flere. Hvem tok seieren? En (på den tiden) ukjent unggutt ved navn Ayrton Senna…

Foto: Stein Inge Stølen

Mercedes 190E 2.3-16 og BMW 325i har ganske like prestasjoner på papiret. Hvilken ville du valgt..?

One thought on “Mellom Gruppe B og DTM: Mercedes-Benz 190E 2.3-16

  1. Tilbaketråkk: De tøffeste på åttitallet | Husker du den bilen?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s